Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag01.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Energi

Så bröt energibolaget mot god marknadssed

Publicerad: 7 Februari 2011, 10:20

Reklamen från det västsvenska energibolaget vilseleder konsumenterna och bryter mot marknadsföringslagen, skriver Konsumentverket.


Ämnen i artikeln:

Konsumentverket

Organisationen Älvräddarna anmälde i höstas ett tiotal energiföretag för brott mot marknadsföringslagen. Ett av dem var Billinge energi. I annonser på sin webbplats skriver företaget att el producerad med vattenkraft är miljövänlig och snäll mot miljön.

Konsumentverket håller inte med – vattenkraften är inte miljövänlig – och informationen från Billinge Energi bryter därför mot marknadsföringslagen och god marknadsföringssed.

I ett brev till företaget skriver Konsumentverket att marknadsföreningen inte får vilseleda konsumenterna om produkternas miljöaspekter – ordet ”miljövänlig” betyder enligt marknadsdomstolen något som förbättrar eller i alla fall inte skadar miljön.

Konsumentverket skriver att företagets reklam påverkar konsumenternas förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut negativt. Myndigheten ger företaget en chans att rätta sig innan man går vidare med ytterligare åtgärder.

Älvräddarna skriver i sin anmälan att informationen från Billinge är en form av green wash – med felaktiga påståenden och vinklade texter. Elbranschen har enligt dem lyckats övertyga konsumenterna om att vattenkraften är miljövänlig – trots att produktionen förstör ekosystemen och decimerar den biologiska mångfalden.

Erik Klefbom

Ämnen i artikeln:

Konsumentverket

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.