Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Energi

Så funkar systemet som ska göra Arlanda Express energieffektivare

Publicerad: 2 December 2011, 09:50

Med hjälp av nya miljösystemet CATO, som sänder proaktiv information till tågförarna, ska Arlanda Express bli energieffektivare och bättre kunna utnyttja sin linjekapacitet.


Ämnen i artikeln:

CleantechEnergieffektivitetGreentech

Arlanda Express blir den första persontågsoperatören att använda Transrails miljösystem CATO (Computer Aided Train Operation). Systemet förser tågen med information som gör att förarna kan köra på ett optimerat sätt, med ökad punktlighet, lägre energiförbrukning och minskat slitage.

– Det här blir ett stort och väsentligt kliv framåt för oss. Vi vill ligga i framkant och är glada över att vara det första bolag som tar in det här avancerade systemet i den komplexa tågtrafikmiljö som Stockholmsregionen erbjuder, säger Martin Byström, teknisk chef på Arlanda Express.

Arlanda Express. Foto: Niklas Alm

Systemet ansluter trafikledningen och skickar löpande information till tågen om till exempel banans topografi, stoppsignaler och eventuella hinder på spåret. Informationen räknas automatiskt om till en körprofil som föreslår hur snabbt föraren bör köra för att komma fram i tid på ett energieffektivt sätt.

– Beräkningarna tyder på att systemet kan öka järnvägens kapacitet med ungefär tio procent. Och när det blir störningar så finns det mycket större möjligheter att få tillbaka trafiken till normaltillstånd, säger Transrails vd och grundare Per Leander.

Enligt honom kan CATO minska energiförbrukningen med mellan 10 och 25 procent, beroende på vilket trafiksystem det gäller. Och detta enbart genom att tågföraren anpassar sin körning efter de aktuella förutsättningarna.

– Vi ser framför oss betydande besparingar vad gäller energiförbrukning, vilket innebär att vi även kommer att minska vår miljöbelastning med hjälp av systemet. Dessutom vill vi att det här ska bli ett positivt inslag i arbetsmiljön för våra förare. Vi hoppas att de ska uppleva att det här är ett bra hjälpmedel, säger Martin Byström.

Så här fungerar CATO.

Han betonar att CATO inte är ett ”tvingande” system, utan att systemet ger rekommendationer till föraren för att denna ska kunna framföra tåget på ett mjukt och energisnålt sätt.

– Informationen kommer upp på en display i hytten, och föraren får på sekundnivå information om hur man ligger till i förhållande till tidtabellen. Och tack vare systemets direkta återkoppling kan de själva se hur de påverkar energiförbrukningen.

Per Leander menar att det här systemet så småningom kommer att införas i stora delar av den svenska tågtrafiken. Vinsterna för miljön är stora och investeringen återbetalas snabbt.

– Utöver installationen på Arlanda Express så utför vi en mycket större installation på LKAB:s malmbanetåg. Och det är redan ytterligare användare på gång.

Tomas Tirén


Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.