Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Energi

Så ska prylarna sluta sluka energi

Publicerad: 29 Oktober 2010, 07:07

Idag presenterar IBM, Infineon och ett antal europeiska universitet ett nytt forskningsprojekt som syftar till att minska hemelektronikens energibehov.


Ämnen i artikeln:

CleantechEnergieffektivitetTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Det nya projektet är döpt till Steeper och har som första mål att få ett mobiltelefonsbatteri att räcka tio gånger längre. Dessutom vill man minska TV-apparaters och datorers energibehov till en tiondel av dagens nivåer, och i princip eliminera strömförbrukningen när dessa är i standby-läge, skriver Reuters.

– Vår vision är att dela med oss av forskningen, och göra det möjligt för tillverkare att bygga elektronikens heliga Graal – en dator som använder obetydligt med energi när den är i viloläge, eller vad vi kallar en noll-watt-PC, säger projektets koordinator Adrian Ionescu från Ecole Polytechnique Federale de Lausanne.

Forskarna kommer att använda nanoteknik för att minska elförbrukningen och förlänga batteritiden för elektroniska apparater. Man hoppas även kunna halvera driftspänningen som krävs för att transistorer att ska fungera.

De elektroniska apparaterna, som idag står för 15 procent av hushållens elförbrukning, kommer att använda tre gånger så mycket energi 2030, enligt International Energy Agency (IEA). EU uppskattar att apparater i standby-läge står för cirka tio procent av elanvändningen i bostäder och på kontor.

Kort batteritid är ett problem som växer i takt med att mobiltelefonerna blir allt mer avancerade.

– Batteritekniken har inte hållit jämna steg med det ökade energibehovet hos dagens smartphones. Så energiförvaltning och energieffektivitet är den största utmaningen om man vill skapa en bra, konsumentvänlig användarupplevelse, säger Canalys analytiker Tim Shepherd.

Tomas Tirén

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.