Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbar stad

Helsingborgs stad sätter rekordhögt pris på koldioxid

Publicerad: 6 Februari 2017, 12:31

De styrande i Helsingborg vill att de förvaltningar där anställda tar flyg i tjänsten ska betala 50 procent av resekostnaden till ett nytt klimatväxlingsprogram. Om en anställd använder sig av egen bil i tjänsten får förvaltningen betala 50 procent av milkostnaden.


Ämnen i artikeln:

KlimatförändringarVäxthuseffekten

De styrande i Helsingborg vill införa ett nytt klimatväxlingsprogram som innebär betydligt tuffare regler för de förvaltningar där politiker och anställda tar flyg eller egen bil i tjänsten. Enligt de nya reglerna som införs från och med 1 april får förvaltningarna betala 50 procent av kostnaden vid flygresor till ett klimatväxlingsprogram. Om en anställd använder sig av egen bil i tjänsten får förvaltningen betala 50 procent av milkostnaden till programmet. Pengarna ska bland annat användas till att låta stadens representanter göra gratis tjänsteresor med Skånetrafikens bussar eller tåg. Lars Thunberg är kommunalråd (KD) och ordförande i beredningen för livskvalitet i Helsingborg.

Finns det några andra kommuner som satt ett lika högt pris på koldioxidutsläpp?
– Inte vad jag vet. Vi har ju inte genomfört någon formell undersökning men om man går ut och säger att man har de hårdaste reglerna eller ligger längst fram så är det ju vanligtvis så att andra kommuner hör av sig om de är bättre. Det är det inte någon som gjort. Det vi fått är hälsningar från kommuner som säger ”Grattis!” och ”Vi hänger på er sen!”.

Det system Helsingborg har idag, där tio procent av varje flygresas kostnad går till en miljöfond, har inte lett till minska flygresorna. Varför tror ni att klimatväxlingsprogrammet ska göra det?
– Det vi vill sätta fokus på är hur man reser och att man tänker till. På så sätt hoppas vi att vi ska få till stånd den här reseförändringen som vi eftersträvar. Vi vill att det ekonomiska incitamentet att välja andra resesätt, eller inte resa alls, ska bli starkare. Vi vet förstås inte hur det kommer att gå men vi hoppas att det ska ge resultat.

Hur kommer det här att gå till rent praktiskt?
– Vi har ju ett ekonomisystem där alla förvaltningar är med. Redan när man bokar in resan där och ser priset så ska man där se den ökade kostnaden. Tidigare fick man prispåslaget på 10 procent på fakturan men nu kommer det att bli tydligare för den som reser eftersom man ser kostnaden redan från början. Miljöförvaltningen kommer att hantera de pengar som kommer in och fördela ut dem till de som vill göra investeringar i elcyklar. Även det systemet ska bli enklare att administrera än det vi har idag. En annan sak som är ny är ju att vi valt att ta med bilresor som görs med privata bilar. Vi vill hellre att de anställda reser kollektivt eller med stadens miljöbilar.

Vad har ni fått för reaktioner på förslaget?
– Vi har bara fått positiva reaktioner från folk som tycker att vi driver på det här. Vi ska fatta beslut om det här nu på onsdag i kommunstyrelsen. Det är en majoritet för förslaget och vi har inte hört att oppositionen har några invändningar heller så jag tror att det blir ett enhälligt beslut. Då kan vi dra igång administrationen kring detta redan i april.

Lina Rosengren

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.