Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag15.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbar stad

Kommunerna klarar inte ekomatsmål

Publicerad: 22 April 2010, 07:06

Vid årets slut ska 25 procent av kommunernas och landstingens matinköp vara ekologiska, enligt regeringens mål. Samtidigt minskar stödet till ekologisk produktion. I fjol klarade fem kommuner målet och nu spås andelen ekomat komma upp i 15 procent i snitt – i bästa fall.


Ämnen i artikeln:

Ekomat

2006 satte regeringen upp ett mål om att ekologisk mat ska utgöra 25 procent av kommunernas och landstingens matinköp i slutet av 2010. Det målet kommer inte att nås. Förra året var andelen ekomat 10,2 procent och i bästa fall kan den komma upp till 15 procent i år.

Under förra året klarade bara fem kommuner och landsting 25-procentsmålet. Lund var bäst i landet med 33,6 procent och gick om Uppsala läns landsting som handlade 27,8 procent ekomat. Ett tiotal kommuner/landsting låg strax under målet på mellan 20 och 25 procent.
Siffrorna kommer från en enkät som organisationerna Ekomatcentrum och Krav har genomfört och som 248 kommuner/landsting svarade på, rapporterar SR Ekot.
Enligt Aktionsplan 2010 som har regeringens uppdrag att arbeta för att 25-procentsmålet nås kommer inköpen i bästa fall att komma upp i 15 procent i slutet av året, då målet skulle vara nått.

Enligt Ekot har det ekonomiska stödet till ekologisk matproduktion minskat med 100 miljoner kronor, trots det nationella målet.
– Är det de signalerna som skickas till en näring som behöver flera år för att ställa om produktionen så är det en stor tveksamhet, då är det många som tvekar, säger Maria Dirke på Ekologiska lantbrukarna till Ekot.

Ekomatcentrum säger samtidigt att antalet offentliga förvaltningar som köper ekomat ändå ökade under fjolåret till vad man kallar ”rekordmånga”.

Anders Danielsson

Ämnen i artikeln:

Ekomat

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.