Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbar stad

Örebro kommun satsar på hållbar parkeringsnorm

Publicerad: 28 Oktober 2015, 12:34

Kommunen vill i ett förslag satsa på en mer flexibel parkeringsnorm som minskar antalet bilar och ökar möjligheterna för gång-, cykel- och kollektivtrafiken.


Kommunen vill i ett förslag satsa på en mer flexibel parkeringsnorm som minskar antalet bilar och ökar möjligheterna för gång-, cykel- och kollektivtrafiken.

Det nya förslaget planeras träda i kraft i början på nästa år och handlar om att skapa nya zoner för kommunens krav på parkeringar samt minska antalet bilparkeringsplatser vid ny- och ombyggnationer.

– Det som är nytt i remissförslaget är att vi lyft in ett antal möjligheter till att lösa mobiliteten utan bilparkering, att man exempelvis kopplar en bilpool till nya bostäder och minskar antalet bilparkeringsplatser. Förslaget innefattar också bilparkeringsgarage under mark och gröna resetransportplaner för företag och verksamheter. Inför man en bilpool för bostäder kan man sänka antalet bilparkeringar med 20 procent, säger Andreas Ahlstam, ansvarig för parkeringsnormen och trafikplanerare på Örebro kommun, till Miljöaktuellt.

En parkeringsnorm är något de flesta kommuner har och visar hur många parkeringsplatser som ska byggas på ett visst antal kvadratmeter eller per lägenhet. Arbetet med den nya parkeringsnormen bekostas av EU-projektet Push and Pull. En av förändringarna är att bostäder, verksamheter och affärer får lägre krav på bilparkeringar än tidigare.

– Vi gör det här för att stimulera hållbart resande. Vi tror att det höga bilinnehavet måste förändras om Örebro kommun ska växa. Vi måste ha möjlighet att nyttja ytorna mer effektivt och då är gång-, cykel- och kollektivtrafik betydligt bättre än bilar.

En av utmaningarna som Anderas Ahlstam nämner är att skapa ett avtal som säkerställer att de boende har tillgång till bilpooler under sex år och att det sedan ska finnas möjlighet att följa upp avtalet efter ett antal år.

– Vi tror att bilpooler kan vara en morot för att flytta till nybyggda områden. Många tror på konceptet med bilpooler och känner att det är en bra lösning då man slipper ha en egen bil, men många vet heller inte vad en bilpool är så där har vi lite att jobba med.

På Hållbar Kommun 2015, 12 november, diskuterar vi fler sätt att skapa mer hållbara städer. Välkommen till seminariet!

Här är programmet.

joline.ekman@miljoaktuellt.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.