Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Hållbar stad

”Sköts CSR av kommunikationsavdelning handlar det troligtvis mest om att polera ytan”

Publicerad: 5 Juli 2011, 17:14

Max hållbarhetschef Pär Larshans menar att de flesta företag saknar riktning i sitt hållbarhetsarbete och de därför inte gör det som är lönsamt.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2011

I samband med ett seminarium i Almedalen under rubriken ”Tjäna pengar på att ta socialt ansvar?! Är CSR en dagslända eller något som kommit för att stanna?” lyfte Pär Larshans, hållbarhetschef på Max Hamburgare, hyllade för sitt framgångsrika arbete med miljö och soicalt ansvar, kritik mot hur den stora massan företag arbetar med CSR, och att det bidrar till myten att det inte är lönsamt för företag att ta ansvar.
– Det vanligaste felet är att man tittar på sina brister och utifrån nuläget försöker göra situationen lite bättre, genom att polera ytan. Och visst kan insatserna då vara goda, med till exempel sponsring och välgörenhet. Men ofta saknar man riktning, och för att det ska bli lönsamt måste man veta var man vill.

– Vi lever i ett samhälle där resurserna blir färre, och det är det som den lönsamma affären handlar om. De företag som inte ställer om till det, och fortsätter att polera ytan runt sig själva kommer att drabbas av enorma kostnader.

Vad anser du generellt om svenska företags CSR-arbete?
- Jag brukar titta på vem det är på företagen som driver CSR-frågorna. Är det kommunikationsavdelningen blir jag nervös. Då tenderar de att vara till för att polera ytan. Det är inte bra när CSR har gjorts till ett kommunikaitonsverktyg, itsället för att vara en del av det långsiktiga arbetet.

Hur ser du på att Svenskt Näringslivs ser CSR som något som oftast ligger utanför företagens ansvarsområden, och att till exempel Niklas Mattsson, chefredaktör för tidningen Entreprenör anser att företagens CSR-arbete ofta är mer eller mindre påtvingat av vad han kallar CSR-maffian?
 - Låter som om Svensk Näringsliv har ett gammalt sätt att tänka, där det bara handlar om vinstmaximering och man låter ekonomerna styra. Det som ofta saknas är en vision om vart de ska. För när man vet det kan man också se hur man kan tjäna pengar på det som är bra.
– Jag tycker att det var väldigt spännande med Marcus Wallenberg när han i början av april gick ut och sa att de mer eller mindre ska sluta titta på kvartalsrapporter, och samtidigt sålde de av hela sin tradingverksamhet. För mig var det ett tydligt tecken på att insikten om att man måste ta ansvar har nått ut bredare till företagen. Har Svenskt Näringsliv en annan en annan syn så måste de nog så över den, annars kommer det att slå tillbaka mot dem. Om man är kvar i att jaga kvartalsvinster så blir CSR bara kostnader. Men om man som till exempel vi har gjort, ser längre fram, så ser man att på sikt har det lett till att vinsterna har ökat. Mitt tips är, lyft blicken, se framåt och sök efter den hållbara lösningen.

magnus.norrman@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Almedalen 2011

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.