Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kemikalier

Kemiindustrin vill revidera planen för EU:s hållbara kemikaliestrategi

Publicerad: 3 december 2021, 10:41

Besökare på Borealis anläggning i Stenungsund.

Foto: Thomas Johansson/TT

Om EU:s planer för en giftfri miljö realiseras för snabbt kan kemiindustrins omsättning minska med 12 procent, varnar branschorganisationen Ikem.


Ämnen i artikeln:

KemikalielagstiftningEu-kommissionenIndustri

Den europeiska kemiindustrin har låtit ta fram en effektanalys av EU:s kemikaliestrategi för en giftfri miljö. Där framgår att kanske upp till 43, men åtminstone 28 procent, av branschens omsättning kommer påverkas av genomförandet. Nu efterlyser svenska branschorganisationen Ikem en reviderad plan för att hinna utveckla alternativ för att kompensera eventuella intäktsminskningar.

”Vi står bakom kemikaliestrategin, vi vill vara med och jobba för att den ska bli verklighet. Men det krävs en tydligare plan för hur de investeringar som behöver göras i utveckling och innovation ska komma till stånd. Vi vill att det ska ske här i Sverige och Europa, inte någon annan stans”, säger Kristina Neimert Carne, sakkunnig inom kemikaliefrågor på branschorganisationen Ikem, i en kommentar.

Enligt rapporten så kan de 28 procenten delas in i fyra olika delar. 8 procentenheter kommer kunna kompenseras genom andra kemikalier och intäktskällor, 2 procentenheter kommer omfattas av olika undantag och 6 procentenheter kommer få skärpta lagkrav. Kvar återstår 12 procent av omsättningen som beräknas försvinna. Detta kommer skatteintäkterna och möjligheten att uppfylla målen för EU:s gröna giv, menar branschorganisationen.

”Grovt räknat skulle det innebära ett omsättningstapp på 38 miljarder kronor för Sverige år 2040, eller 7 000 arbetstillfällen”, säger Kristina Neimert Carne i en kommentar.

Läs effektanalysen 

Jesper Saltebro

Reporter

jesper.saltebro@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.