Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

10.00–10.45 Rubrik Gröna märkningar- en djungel?

Publicerad: 19 Juni 2018, 10:39

Arrangör: Miljömärkning Sverige


Onsdag 10.00–10.45 Rubrik Gröna märkningar- en djungel? from Bonnier Business Media on Vimeo.

Att kliva in i en klädbutik kan vara som att kliva in i en djungel av budskap som ska locka till köp av gröna och goda varor. Svanenmärkta jeans, till exempel, tävlar om uppmärksamhet hos konsumenten med egna gröna varumärken hos klädkedjorna.  De senaste åren har antalet gröna märken ökat. Finns det risk för att det bildas en ny grön gråzon där miljöargumenten saknar substans och inte har kontrollerats? Har konsumenterna koll på vilket märke som betyder vad? Hänger lagstiftningen med i marknadens utveckling? Samtal om hinder och möjligheter för konsumentmakt i klädbranschen och dess roll för en hållbar utveckling.  En granskning från Kemikalieinspektionen visar att miljömärkning av textiler är ett effektivt verktyg och begränsar nästan hundratals ämnen ej ännu stoppas av lagstiftning.

Medverkande:

- Sara Bergman, chef hållbarhet och kriterier Miljömärkning Sverige
- Rickard Nordin (C) riksdagsledamot
- Lotta Johnsson Fornarve (V) riksdagsledamot
- Cecilia Solér, forskare Handelshögskolan Göteborg
- Nina Cromnier generaldirektör, Kemikalieinspektionen
- Marija Borenius, avdelningschef Hallå Konsument, Konsumentverket
-  Maria Sandow, hållbarhetsexpert Svensk Handel
- Anna-Karin Dahlberg, Corporate Sustainability Manager Lindex,
- Per Andersson, vd Velour by Nostagi

Moderator: Elsa Levinson, Miljömärkning Sverige

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.