Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

15 miljoner till IT-skoj

Publicerad: 17 December 2008, 07:32

IT kan skapa skoj fritid. Det tycker Vinnova och ger tio projekt totalt 15 miljoner kronor för att utveckla roligheter.


Mobilbaserade spel, en springsajt för kvinnor och en digital spelvärld för barn. Det är några av totalt tio projekt som får dela på pengar från Vinnova genom programmet Var Dags IT.

Det övergripande målet med programmet är enligt Vinnova att stödja produkter och tjänster för ”individens vardag och fritid”. Mer konkret ska pengarna som nu fördelas gå till att utveckla så kallade IT-demonstratorer, en prototyp som kan åskådliggöra en produkt eller tjänst så att den kan testas, utvärderas och kommuniceras.

”Med den här satsningen fångar vi upp de drivkrafter som finns runt människors lekfullhet, kreativitet och sociala glädje. En stor utmaning ligger i att balansera den enorma mängd tekniska mäjligheter som finns och att skapa nyheter och tjänster utifrån det som faktiskt efterfrågas av användaren”, säger Alexander Nilsson på Vinnova i en pressrelease.

De här projekten får pengar:

– Roligare längdskidåkning med Spårkortet, Orsa Grönklitt AB (tillsammans med SkiBar AB, Orsa Skidklubb och Högskolan Dalarna) – tjänster för längdskidåkning genom ett ”spårkort”. Detta ska inspirera familjer eller grupper att ta sig ut i spåret, ge information om skidförhållanden och återkoppling om åkningen genom bland annat åktider, samt hantera betalning.

– Lärspelsportal för nöje och nytta, Jirafa AB, Stockholm (tillsammans med Björnbodaskolan och Malmö högskola) – en digital spelvärld där barn, föräldrar och fritids tillsammans kan upptäcka roliga pedagogiska spel och bygga upp sina rollkaraktärer.

– BluePromo, Do-Fi, Malmö (tillsammans med Rörelsen Gatans Röst och Ansikte, Malmö högskola, Epsilon Embedded Systems AB, Skånetrafiken och Veolia) – modell och test av tjänst för att sprida och använda digitala medier i offentliga miljöer, till exempel musik på stadsbussar.
Urban Nature, Doberman AB, Stockholm (tillsammans med Inatur Sverige AB och Interaktiva Institutet) – IT-tjänster för berikande naturupplevelser, som fokuserar på att upptäcka naturen samt förstärka och förlänga upplevelsen. I ett första steg utvecklas tjänsterna för barnföräldrar boende i städer.
Lineage of Conquest, Straycat Studios AB, Stockholm (tillsammans Riksföreningen Booster och KTH) – tjänst där karaktärer och relationer långsiktigt kan överföras mellan spelversioner i 3D strategispel, samt användaranpassa spelen med hjälp av datamining.

– Voxduell, Unimob AB, Luleå (tillsammans med Son Of a Gun Music AB och Luleå tekniska universitet) – ett mobilbaserat musikspel, som erbjuder en mobil sång- och musiktävling med olika spelvarianter för användare som vill synas eller tävla i olika former.

– Användardriven utveckling av social webbplats med livesändningar för idrottsrörelsen, Qrodo AB, Stockholm (tillsammans med GötaTraneberg och SICS AB) – en modellstruktur för föreningar att snabbt kunna bygga levande och sociala webbplatser kombinerat med amatörlivesändningar från matcher. Konceptet kommer att tas fram och testas tillsammans med idrottsföreningar.

– Den mobila sändningsbussen, Bambuser AB, Malmö (tillsammans med Stapelbäddsparken och Interactive Institute) – en bildmixer för ”live streaming” från mobiltelefoner, som gör det möjligt för flera personer att sända tillsammans från ett evenemang.

– RunAlong, Heidi Harman, Stockholm (tillsammans med Handelshögskolan i Stockholm, Tewonder AB och Runners World) – en springsite för kvinnor där man skapar löparrundor med kartor för att springa tillsammans med väninnor eller nya bekanta. Det är en webb- och mobil plattform för att öka motivation, säkerhet och social glädje i samband med löpning.

– Öppet manus – Användarskapad teater, Plan Sju AB, Luleå (tillsammans med Norrbottensteatern och Luleå tekniska universitet) – en IT-tjänst där människor kan delta aktivt i skrivande av teatermanus i samarbete med andra. Samtidigt gör det möjligt för teatern att nå nya målgrupper och att ge nya erbjudanden.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.