Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

20-åringarna struntar i etiska företag

Publicerad: 15 Juni 2005, 06:17

Dagens 20-åringar älskar att shoppa – men lägger ingen större vikt vid om företaget som de köper varor av är miljövänligt, etiskt eller socialt ansvarstagande. Den slutsatsen kan man dra av analysföretaget Kairos Futures studie av den så kallade MeWe-generationen.


MeWe-folket är många och har blir en allt viktigare kraft på marknaden. Och det kan betyda trubbel för företag som satsar på en hög etisk profil.

– Denna generation köper det som de vill ha när som helst av av vem som helst. De är mycket mindre intressserade av social konsumtion än deras föräldrar som föddes på 50-talet, lyder den dystra insikten från Kairos Futures.

Bara åtta procent av flickorna och sex procent av pojkarna väljer i första hand produkter från ”gröna”, etiska och socialt ansvarstagande företag.

Samtidigt uppger 40 respektive 34 procent att de gillar att slösa pengar.

De föddes på 80-talet och uppfostrades under 90-talet till äkta individualister men har ändå inte blivit kallhamrade egoister.

Enligt Kairos studie sätter de vännerna i första rummet och ogillar ytlighet. Samtidigt söker ungdomarna hela tiden efter att utnyttja alla de möjligheter som erbjuds. Både arbete och konsumtion är till för att de ska kunna förverkliga sig själva.

Tekniska innovationer står inte heller högt i kurs bland dessa unga – nya tekniska prylar är inte viktiga av någon annan anledning än att de också kan ge nya möjligheter till självförverkligande.

Vad är det då som gör de unga skandinavierna så ointresserade av att handla etiskt? Analytikerna har inget klart besked.

– Vår uppfattning är att MeWe-generationen visst bryr sig om miljö, etik och socialt ansvar men att de inte visar detta på det sätt som vi är vana vid, säger analytikerna och menar att det finns andra möjligheter att stödja eller motarbeta olika varumärken (även om deras rapport inte ger så mycket konkret vägledning om detta).

Hur som helst anser dessa unga att priset är viktigare än varumärket. Huruvida produkten har tillverkats i det egna landet eller ej spelar ingen roll. Också på detta område är de mycket mindre engagerade konsumenter än föräldrarna.

Författare till rapporten om MeWe-generationen är Thomas Fürth, Mats Lindgren och Bernhard Lüthi. Mer information på www.mewegeneration.com.

Valter Bengtsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.