Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

28 miljarder ska rädda svensk bilindustri

Publicerad: 11 December 2008, 10:01

Något bilägande är det fortfarande inte tal om. Och varselvågen fortsätter. Men ett stödpaket på 28 miljarder kronor ska rädda fordonsklustret.


Stödpaketet består av 20 miljarder kronor i kreditgarantier till företag i fordonsklustret, pengar som ska göra det möjligt för företag att ta upp lån hos den Europeiska Investeringsbanken. Lånen är villkorade att arbetet fokuseras på bland annat förnybara bränslen och energieffektivisering.

– För att man ska ta del av dessa måste man ha projekt som är goda ur omställnings- och miljösynvinkel, sa näringsminister Maud Olofsson.

– Vi ska inte subventionera löpande verksamhet eller ägande av bilföretag utan säkra att de kan verka på normala marknadsvillkor. Det är också viktigt att understryka att det här inte betyder ett carte blanche för att kassera in pengar, utan företagen måste naturligtvis ha säkerhet och uppfylla villkoren, sa finansminister Anders Borg.

Dessutom inför regeringen också undsättningslån på 5 miljarder kronor i syfte att kunna hjälpa företag som har bekymmer i fordonsklustret.

– Det gäller företag som inte får betalt men som är sunda i sin affärsidé, sa Maud Olofsson.

Regeringen startar också ett utvecklingsinstitut som ska bedriva forskning och utveckling, en verksamhet som får 3 miljarder kronor. Pengarna läggs till de 450 forskningsmiljoner regeringen tidigare presenterat. Målet är att få fram en grön fordonspark. Var det nya institutet ska ligga och hur verksamheten ska bedrivas är ännu inte klart.

Även Almi berörs av stödpaketet. Bolaget får utökade möjligheter att medfinansiera små- och medelstora företag upp till 80 procent och i vissa fall 100 procent, enligt Maud Olofsson.

Några konkreta åtgärder till följd av Fords och GM:s försök att sälja Volvo och Saab är inte aktuella. Direkta åtgärder till följd av de omfattande varsel som drabbat bilindustrin under hösten är inte heller aktuella.

– Vad vi gör är att skapa förutsättningar för fordonsindustrin i Sverige. Vi lägger en stabil finansiell grund för de här bolagen, sa Anders Borg.

Maud Olofsson betonade tre principer som väglett regeringen vid utformningen av åtgärderna:
– Jobben ska stanna och utvecklas i Sverige.

– Staten ska vara aktiv, men inte äga utan ta ansvar för skattebetalarnas pengar.

– Det ska vara ett långsiktigt perspektiv, vi ska ha en fordonsindustri också om 20 år i Sverige.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.