Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

300 km/t nytt rekord med Gröna tåget

Publicerad: 29 Oktober 2008, 09:20

Trodde du att forskningen kring höghastighetståg var slut i och med X2000-tåget? Så är det inte. Nu ska tågen gå ännu fortare.


Ämnen i artikeln:

Gröna Transporter

Nu ska tågen gå ännu fortare för att kunna konkurrera ännu bättre med flyget. Gröna tåget är också en satsning för att behålla spetskompetens i Sverige. Järnvägsbolagen förväntar sig att X2000 måste ersättas av något nytt inom ett par år. Gröna Tåget är ett branschgemensamt fordonsforskningsprogram som syftar till att ta fram kunskap om framtida höghastighetståg anpassade för svenska och nordiska förhållanden. Programmet startades av Banverket år 2005 i samarbete med Bombardier, KTH, samt ytterligare representanter från järnvägssektorn.

Gröna tåget är inte något särskilt grönmålat fordon utan projektnamnet hänför sig till järnvägens möjligheter som miljövänligt transportsätt genom sina höga kapacitet, höga energieffektivitet, hög säkerhet och låga utsläpp.

Den 15 september 2008 spräckte ett svenskt Regina-tåg drömgränsen på järnväg med att komma upp i 303 km/h. Testerna ägde rum mellan Skövde och Töreboda på Västra stambanan. Mellan Västerås och Stockholm har man nått 295 km/t.

På Västgötaslätten har det för tredje sommaren i rad genomförts tester av ny teknik för framtidens snabbtåg.

– Att slå hastighetsrekord är inte det primära målet, utan vi vill se var möjligheterna och gränserna ligger för den teknik vi testar, säger projektledare Evert Andersson vid KTH (Kungliga Tekniska Högskolan). Men det är klart att 300 km i timmen är en milstolpe i arbetet.

För att höja tågens prestanda behövs ny och avancerad teknik. Tidigare år har vi testat bland annat en ny boggi (hjulupphängning), som styr bra i kurvorna och löper lugnt och bra även i höga hastigheter.

– I år har vi testat drivmotorer med permanentmagneter. Dessa motorer är kompaktare, starkare och ger ytterligare minskade energiförluster. Vi testar också en ny aktiv fjädring, som ger mjukare gång i kurvorna och samtidigt medger bredare vagnar, förklarar Henrik Tengstrand, utvecklingschef inom Bombardier och partner inom Gröna Tåget.

Gröna Tåget fokuserar på framtidens persontåg för hastigheter på 250 km/h och däröver. Projektet leds av en vision om att svensk järnvägsforskning ska ha en ledande roll i Europa och bidra till utveckling av nya fordonslösningar och standarder. Det ska nu bli ännu bekvämare, tystare och trevligare att åka tåg. Och Frankrike och Japan kör redan 260-280 km/t regelmässigt. Vi måste helt enkelt bräcka dem. Annars vore Sverige ingen stor tekniknation.

Gröna Tåget ska också vara en inspirations- och kunskapskälla för järnvägsföretag och fordonstillverkare vid utveckling av framtida tåg och trafikeringskoncept. Fokus ska särskilt vara på att uppfylla de tekniska och affärsmässiga krav som de speciella nordiska förhållandena medför.

Teknik
Det ska inte krävas nya banor för att köra. Den svenska och nordiska höghastighetstrafiken för persontransporter kommer alltså att ske på befintliga banor.

Gröna Tågets definition för ett spårvänligt fordon är:
”De fordon som orsakar minst kostnader avseende underhåll och reinvesteringar i infrastrukturen är att betrakta som spårvänliga fordon”

Gröna Tågets boggies är radialstyrda och spårvänliga. Detta ger låga krafter och lågt slitage på spåret samt hög säkerhet mot urspårning.

Buller
Både externt buller, dvs i tågets omgivning, och internt buller inne i tåget, ska reduceras. Hjulen är täckta med boggiekjolar för lägre ljud och energiförbrukning.

Miljö
Ett grönt tåg ska till största delen bestå av återvinningsbara material. De stora metalldelarna som är lätta att identifiera ska separeras och återvinnas.

Energi
Friktionen är mycket låg vilket minskar energiåtgången. Med återmatning av energi till nätet från bromsning återvinns betydande mängder energi.

Mängder av studenter och doktorer

Gröna tåget har inga vanliga passagerare. Det är mest tekniker och doktorander.

Det är intressant att se hur stor del av svenska spetsföretag och hur mycket intelligentia som finns med i projektet:

Företagen: Banverket, Bombardier Transportation, SJ, Green Cargo, SL ioch Interfleet Technology

Intelligentia: 20 forskartjänster, 18 doktorander, 16 doktorsgrader sedan 1999, med ungefär 60 vetenskapliga publikationer per år

Läs mer

Gröna tåget presenterar sig på www.gronataget.se
Själva forskningsprogrammet listas i detalj på sidan ”Forskningsprogram”.

Jörgen Städje

Ämnen i artikeln:

Gröna Transporter

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.