Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

3D-TV – Nästa stora grej

Publicerad: 24 Februari 2009, 07:14

Trodde du att 3D var dött? Tvärtom, tredimensionell underhållning spås bli nästa stora grej för hemmet.


Ju mer 3D-material vi har tillgång till, desto mer intresserade blir vi av att köpa tv-apparater som klarar 3D. Det visar en undersökning som den amerikanska konsumentelektronikorganisationen, CEA, och Entertainment and Technology Center vid University of Southern California gjort bland amerikaner. Slutsatsen är att 3D kommer att bli en ”avgörande kraft i framtida hemunderhållning”

41 miljoner amerikaner har sett en 3D-film på bio under det senaste året. Av dessa anser 40 procent att de hellre ser en film i 3D än samma film i 2D. Bland de som inte sett en 3D-film under det senaste året var motsvarande siffra 23 procent.

– När det gäller till den 3D-teknik som finns i dag är det definitivt en fråga om ”seeing is believing”, kommenterar Shawn DuBravac, CEA:s ekonomi- och forskningschef, och drar paralleller till den tidigare utvecklingen inom hd-upplöst tv.

16 procent av de amerikanska konsumenterna är intresserade av att se film eller tv i 3D i hemmet. 14 procent vill kunna spela i 3D. Det skulle innebära att 26 miljoner amerikaner hyser någon form av intresse för att kunna se 3D i hemmet.

Det kanske mest oväntade slutsatsen av undersökningen: Fler än hälften av alla amerikanska vuxna skulle inte backa från att köpa en 3D-kapabel tv även om upplevelsen skulle kräva antingen ett par 3D-glasögen eller att huvudet hålls stilla under tittandet. En viktig faktor är också tillgången till innehåll. Nära 30 procent skulle överväga att köpa en 3D-tv om det fanns ett utbud via exempelvis kabel, satellit eller fiber. En stor andel av de tillfrågade skulle kunna tänka sig att betala mer för en 3D-kapabel tv.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.