Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

4 saker ditt företag kan göra för att rädda ekosystemtjänsterna

Publicerad: 12 April 2011, 10:23

På Sustainability Day idag talade Joshua Bishop – mannen bakom TEEB for Business – om hur företagen kan agera för att stoppa artförlusterna och rädda ekosystemtjänsterna.


Rapporten "The Economics of Ecosystems and Biodiversity" uppskattar det ekonomiska värdet på förlusterna av biologisk mångfald och ekosystemtjänster. Rapporten har fått ett stort genomslag över världen och har sedan den första utgåvan kompletterats med flera rapporter. En av dessa kompletteringar är TEEB for Business som släpptes i juni 2010 och som kartlägger näringslivets olika affärsrisker och affärsmöjligheter inom olika sektorer och branscher. En av männen bakom TEEB for Business är Dr Joshua Bishop som är chief economist på IUCN.

Dr Joshua Bishop.

På Sustainability Day 2011 som just nu pågår på Cirkus i Stockholm berättade talade Joshua Bishop om vad företagen kan göra – inte bara för att rädda ekosystetjänsterna – utan också för att själva minska sina affärsrisker och bli ett hållbart företag i längden.
– Det är svårt att värdesätta begrepp som utrotad och tröskeleffekter. Men det går och det måste göras, konstaterar Joshua Bishop.

Joshua Bishop har ett antal punkter på åtgärder som företagen bör göra för att minska sina affärsrisker och begränsa artförlusterna:

1. Sätt ambitiösa mål. Har man inget mål är det svårt att bestämma vad man ska göra. Joshua Bishop har en lång lista på globala företag och deras ambitiösa mål. Titta på vilken skada på ekosystemen ditt företags produkter och tjänster bidrar till. Därefter sätter du upp ett mål för att minska dessa skador.

2. Mät, värdera och rapportera.
Att mäta koldioxidutsläpp är lätt. Att mäta påverkan på biologisk mångfald är betydligt svårare då en mätning bygger på en mängd indikatorer. Dessutom finns det idag ett stort antal modeller att mäta och värdera och Joshua Bishop konstaterar att det inom detta område behövs konsolidering och ramverk. Att det är svårt att mäta och värdera innebär emellertid inte att ditt företag inte ska försöka.

3. Använd och utveckla de verktyg som finns.
Idag finns ett antal verktyg som kan hjälpa ditt företag i dess arbete med biologisk mångfald. IBAT, Integrated Biodiversity Assessment Tool, är ett sådant verktyg som ger tillgång till uppdaterat information om biologisk mångfald och ekosystemtjänster. Allt för att företag ska kunna fatta kritiska affärsbeslut. Fler verktyg finns – använd dem och hjälp till att utveckla dem.

4. Gör affärer av biologisk mångfald.
Joshua Bishop menar att marknaden har skadat den biologiska mångfalden – och att anledningen är att den biologiska mångfaldens värde ligger utanför det ekonomiska systemet. Vi måste utveckla mekanismer som gör att biologiska mångfald kan vara något som marknaden kan hantera – inte förstöra. Här kan ditt företag hjälpa till genom att göra affärer på biologisk mångfald och investera i biologisk mångfald.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.