Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

42 miljoner väskor på drift

Publicerad: 19 Mars 2009, 08:07

År 2007 var det värsta året hittills för flygresenärerna. Flygplatsorganisationen SITA redovisade 42 miljoner felhanterade väskor. Om tio år är siffran 70 miljoner.


Den tämligen okända organisationen SITA har under 60 år jobbat med logistiken på och mellan världens flygplatser och flygbolag. Elektroniska biljetter har man kommit långt med, men bagagehanteringen är fortfarande ett svart hål. Det har tagit SITA över ett år att räkna ihop hur många väskor som kom på drift under året 2007, som alltså nådde rekordsiffran 42 miljoner att jämföra med 34 miljoner under 2006 och 30 miljoner under 2005. 1,2 miljoner kom aldrig tillrätta. De är 3 procent eller en väska per 2.000 passagerare.

Vad värre är, passagerarantalet väntas fördubblas de kommande tio åren (har de verkligen räknat med miljömedvetandet?) så att antalet försenade, felskickade och bortslarvade väskor uppgå till 70 miljoner år 2019. Brittiska resenärsorganisationen AUC beskriver flygbolagens attityd till passagerarkrav på ersättning som ett stort lotteri. En del passagerare vill ha ersättning för att köpa tandborste och ett ombyte kläder, andra kan bli helt strandsatta utan sitt bagage.

Vad gör SITA? I åratal har det snackats om RFID-taggar på väskorna. Adresslappar som kan avläsas elektroniskt och styra väskorna rätt. Rod Watkins är Nordeuropachef i SITA:

– Vi kör för fullt i Hongkong i dag. Men återigen, alla måste vara med, det är det som tar tid. Det blir inte bättre om SAS börjar med RFID i dag om nästa flygbolag som ska ta hand om väskan inte kan läsa av taggen. Då kommer det garanterat att gå fel. Tekniken finns där, sedan ett par år också standarden ”common auto id” som jobbar med RFID och streckkoder på samma etikett, säger han.

Men frågan är akut. De felhanterade väskorna kostar branschen fyra miljarder dollar att spåra och hantera och varje försening kostar passageraren i genomsnitt fyra timmar. Ersättningsreglerna är också stelbenta. Ersättningen för förlorat bagage räknas per kilo, så ju tyngre västa desto högre ersättning. Till det kommer strul från flygbolagen som att kräva kvitton på alla försvunna prylar. Hur många reser med sådana?

De europeiska flygbolagens organisation hävdar att 85 procent av de försenade väskorna når sina ägare inom 48 timmar. Då återstår fortfarande 15 procent som inte ens är framme inom två dygn! Sedan finns det förstår luttrade resenärer som börjat tycka att de är ganska bekvämt att väskan hemkörd till dörren av flygbolaget efter ett dygn.

Pär Rittsel

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.