Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Klimat

A-hus CO2-märker sina villor

Publicerad: 19 April 2011, 08:20

För att konsumenterna ska kunna göra klimatsmarta husaffärer har A-hus börjat redovisa koldioxidutsläppen för sina villor.


Ämnen i artikeln:

Ivl Svenska Miljöinstitutet

A-hus vill ge husköparna ett kvitto på vilken klimatpåverkan deras villor har. Därför har företaget med hjälp av IVL Svenska Miljöinstitutet räknat ut husens koldioxidavtryck. Och beräkningarna inkluderar allt från byggnadsmaterialen till köksinredning och vitvaror.

– Syftet med ett sådant här arbete är inte enbart att kunna bli transparent gentemot husköparen när det gäller vår produkts miljöpåverkan, utan också att kunna utveckla ännu bättre produkter i framtiden, säger företagets vd Peter Mossbrant i ett pressmeddelande.

I samband med utvecklingen av en ny serie klimatsmarta hus bestämde sig företaget för att även se över hur dessa påverkar klimatet i produktionen och själva användningen.

– Det intressanta med A-hus är att man tar ett steg längre och ser byggnaden som en del av boendet och ställer denna miljöpåverkan i relation till vad en normal familj konsumerar. Vi kommer nu att tillsammans med A-hus gå vidare och se på möjligheten att integrera denna typ av beräkningar direkt från det CAD-verktyg de använder. En sådan utveckling skulle innebära att man i framtiden, redan på ritningsstadiet, kan utnyttja detta underlag för miljöanpassning av de produkter som tas fram, säger Anna Widheden på IVL Svenska Miljöinstitutet, som har utfört beräkningarna.

I klimatsiffrorna ingår samtliga byggnadsdelar, men även installationer och fast inredning. Därför har man även samlat in livscykeldata från underleverantörerna.

– Vad vi gör nu är att koppla brukarperspektivet till detta. Att bygga klimatsmarta hus handlar, utöver att se över tillverkningsprocess och materialval, om att huset skall ha en låg energiförbrukning. Vi vill dessutom visa att det är möjligt att bygga energieffektivt utan att göra avkall på funktion, komfort och design. Det får heller inte bli så dyrt att våra kunder inte längre har råd med våra hus, säger Peter Mossbrant.

Tomas Tirén


Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.