Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Adrian Rimmer: Därför är kompensationer inte greenwash

Publicerad: 5 Juli 2012, 16:04

Miljörörelsen och många med dem anser att klimatkompensation och andra typer av kompensationer bara handlar greenwash. Adrian Rimmer, vd Gold Standard Foundation, förklarar varfär detta resonemang är fel.


I årets politikervecka i Almedalen har det pratats mycket om klimatkompensationer och andra typer av miljökompensatoiner. Och missnöjet med cdm och andra modeller fortsätter tydligt att öka. Adrian Rimmer är vd på Gold Standard som certifierar ett stort antal klimatkompensationer och som stöds av över 80 av världens största ideella miljöorganisationer. Han tycker att diskussionen är något missriktad.
– Självklart är det viktigt att företagen gör vad de kan på hemmaplan innan de börjar kompensera för sin påverkan. Men det finns alltid områden där det till exemep är praktiskt omöjligt att få ner utsläppen ytterligare. Och det är just då som kompensationer blir en logisk och effektiv lösning, säger han. Och i den kontexten är det inte heller troligt att någon skulle kalla det för greenwashing.

Är det här något som ni – eller ett kompensationsföretag – skulle kunna kräva av sina kunder innan de börjar sälja dem kompensationer?
– Vi kan ju tyvärr inte göra det eftersom vi inte säljer kompensationerna, vi bara certifierar dem. Men jag är säker på att ett företag som till exempel Tricorona här i Sverige för en dialog med sina kunder påminner dem om att alltid ta sitt eget ansvar på hemmaplan i första hand.
– Att inte göra rent i sitt eget hus, och börja med att köpa klimatkompensationer är dessutom ofta en kostsam taktik då väldigt många åtgärder i den egna verksamheten är lönsamma.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.