Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Aerogel årets cleantech-företag

Publicerad: 1 Oktober 2010, 05:38

Gävle-företaget Aerogel utsågs till Cleantech Company of the Year vid Cleantech Venture Day i Kista på torsdagen.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Cleantech-företaget Aerogel har utsetts till Cleantech Company of the Year. Företaget utsågs under Cleantech Venture Day som hölls på torsdagen i Kista norr om Stockholm. 25 företag presenterade sig under konferensen där de utöver presentationen delgav de publiken sina investeringsbehov framöver. Att Aerogel utsågs till årets företag motiverades så här av juryn:

“The winner is a company with a very scalable business model and a clear path to the a huge market. The benefits are obvious both for the customer and for the environment. The company has also shown the ability to express this live.”

Anders Lundström och Susanne Hedblom – glada vinnare.

Aerogel utvecklar nanobaserade aerogel-material för industriella applikationer, exempelvis molekylär filtrering av gaser och vätskor, isolering och absorption av oljor och fetter.

Till vänster aerogel som det brukar se ut, till höger den svenska modellen.

– Under de fyra år som Stockholm Cleantech Venture Day har anordnats har jag varit med och lyssnat på företagspresentationerna. Den bistra verkligheten är att det räcker inte med spännande innovationer, utan de måste marknadsföras också. Här har STING och medverkande företag gjort ett jättejobb och det är slående hur stor klass presentationerna håller. Jag avundas inte juryn deras uppgift för det kan inte ha varit något lätt val att kora en vinnare bland dessa många utomordentliga framföranden och spännande innovationer för en bättre miljö, kommenterar Ulla Hamilton, miljö- och trafikborgarråd i Stockholm.

Läs mer om Aerogel här.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.