Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag20.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Affärsmöjligheter när transporter förändras

Publicerad: 6 Oktober 2006, 05:41

Så har vi fått en ny regering. Frågan är om vi också har fått en ny miljöpolitik? Alliansen har inte precis rosat marknaden med förslag inom miljöområdet. Först de allra sista veckorna i valrörelsen insåg man att miljöfrågan måste tas på allvar. Den miljöpolitik som nu måste formas står inför stora utmaningar. Inom flera samhällssektorer krävs omfattande insatser. Detta gäller särskilt när det gäller energi och transporter.


När det gäller energisektorn kommer vi att få se diskussioner om utbyggnad av kärnkraften, blandat med satsningar på förnyelsebara energikällor.
Inom den kanske mest svårstyrda sektorn, transporterna, kan man se hur olika pågående processer påverkar vår syn på transportsystemet på ett sätt som gör att man kan tala om ett begynnande paradigmskifte.
Den första faktorn som påverkar synsättet är oljan – eller snarare bristen på olja. Den 14 juli i år slog oljepriset nytt all time high med 78:40 dollar per fat. Priset på olja påverkas av att allt fler bedömare menar att vi inom kort når det man kallar "peak oil", det vill säga det stadium där hälften av jordens olja är förbrukad. Detta sker samtidigt som vi gör slut på betydligt mer olja än vad som hittas i nya fyndigheter. Förbrukningen visar ingen tendens att minska, utan nya ökande marknader – som Kina och Indien – ger istället motsatt effekt.
Faktor nummer två är klimatfrågan, som tydliggjorts bland annat genom de senaste årens stormar och orkaner – som Gudrun i Sverige och Katrina i USA – och andra väderrelaterade händelser, till exempel översvämningarna i Centraleuropa. Att vi har en växthuseffekt är nu tydligt – alla de fem senaste åren, 2001–2005 finns med bland de sex varmaste sedan mätningarna började i mitten på 1800-talet.
Över i stort sett hela västvärlden konstaterar man att människor blir allt fetare. Nya undersökningar pekar, enligt EU, på att det kan finnas mer än 200 miljoner överviktiga eller feta vuxna i Europa, och detta är ett av våra stora hälsoproblem. Problemet hänger samman med vår livsstil, med olämplig mat, men också ett transportsystem som i allt mindre grad bygger på rörelse genom muskelkraft.
Den fjärde och sista faktorn som påverkar vår syn på transporterna är vår syn på staden. En stad består inte bara av hus och infrastruktur (lat. urbs), den består också av människor och möten dem emellan (lat. civitas). Att skapa miljöer som attraherar människor är därför ett konkurrensmedel.

Ett stigande antal beslutsfattare har förstått detta och låter insikten genomsyra både den fysiska planeringen och olika kulturfrågor. En attraktiv stad kan inte ha ett transportsystem som ger trängsel och dålig luft. Därför får vi hoppas att trängselavgifterna i Stockholm får vara kvar.
Alla dessa fyra faktorer påverkar vår syn på transportsystemet – och kommer att påverka transport- och miljöpolitiken. Och som så ofta kommer det att finnas betydande affärer att göra för den som ser möjligheterna: miljöbilar, miljöbränslen, bilpooler och cyklar tar stora marknadsandelar framöver. Och för företag som inte jobbar inom dessa områden kan en satsning på att få de anställda att gå och cykla till jobbet ge stora hälsovinster – med minskande antal sjukdagar som följd.

Christer Ljungberg
VD Trivector Traffic
Ordf Sustainable Business Hub

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.