Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Affärssystemet får koll på miljön

Publicerad: 10 Mars 2009, 12:02

Koldioxid ska samsas med ekonomisk data. Svenska IFS har byggt in ett miljöverktyg i sitt affärssystem.


Affärssystemleverantören IFS har byggt in ett redovisningssystem för miljöpåverkan i sitt system IFS Applications. Enligt samma modell som kunderna använder för att få koll på kostnaderna ska de nu kunna se miljöaspekterna av sin verksamhet. Eco-footprint Management heter verktyget.

– De befintliga komponenterna i IFS Applications, som används för följa upp kostnader, kan nu hantera koldioxid, bly, svavel och annan miljöpåverkan som en extra kostnad. Företagen kan till exempel ange koldioxidbelastningen för olika transportsätt, säger Thomas Petersson, produkt- och marknadschef på IFS.

Det finns fler verktyg på marknaden för det här ändamålet. På IFS menar man att affärssystemet är rätt ställe att hantera miljöfaktorer på.

– All information finns i affärssystemet, produktinformation, information om processer, vilka transporter och kommunikationer man utnyttjar, maskiner, anläggningar, förbrukningsmaterial och energiåtgång, säger Thomas Petersson.

Incitamenten för företag att börja redovisa verksamhetens miljöeffekter saknas inte. Dels är det politiskt korrekt, dels finns regelverk, exempelvis EuP-direktivet, populärt kallat ekodesigndirektivet och EU:s kemikalielagstifting Reach. Också från USA väntas krav komma.

– Obama har profilerat sig ganska hårt på miljöområdet, vi tror att mycket kommer att komma från USA, säger Thomas Petersson.

För företag som inte har information om miljöeffekter i verksamheten i dag väntar ett digert arbete. När det väl är gjort blir vardagen lättare.

– I dag förändras produktlinjer och produkter otroligt snabbt och har man inte full miljöspårbarhet genom hela kedjan blir det en massiv genomgång varje gång man ändrar någon komponent i sina produkter, säger Thomas Petersson.

En fråga man kan ställa sig är hur man ska veta vilka parametrar som ska anges. När man första gången startar sitt miljöverktyg och bladet är tomt, vad gör man? Komponenterna man köper in, hur får man koll på deras miljöinverkan? När kraven på spårbarhet väl etablerat sig och spridit sig kommer det an på underleverantörer att förse sina leveranser med information. Allt behöver man således inte räkna ut själv. Men hur mycket koldioxid representerar frakt i 20 mil på en lastbil? Eller 1 000 mil med fartyg.

– Vi tror att det kommer att utvecklas tumregler för transport med tåg, bil, fartyg och så vidare. Tumreglerna lägger man in i sitt affärssystem och jag tror att det kommer att komma indata från flera håll, säger Thomas Petersson.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.