Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag21.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Åldrigt snabbtåg ännu rekordhållare

Publicerad: 6 Augusti 2009, 03:16

Vi far fram med 200 km/t på svenska järnvägar. Det gjorde tysken Kruckenberg redan 1931.


Vad som måste ha varit järnvägshistoriens sällsammaste konstruktion slog hastighetsrekordet på vanlig järnväg i Tyskland 1931, Franz Kruckenbergs spårzeppelinare, Scheinenzppelin. Inte på 20 år skulle någon slå det hastighetsrekordet.

Spårzeppelinaren ur Märklins modellkatalog

Tysklands industri var under stark utveckling och den tyske flygplanskonstruktörens motorvagn byggdes vid tyska Kejserliga Järnvägsfabriken i Hannover 1930. Vagnen drevs av en 12-cylindrig 600 hästkrafters flygplansmotor från BMW kopplad till en fyrbladig skjutande träpropeller. Propellern skulle senare bytas ut mot en tvåbladig.

Accelerationen var inte fantastisk, men 0-100 på 66 sekunder uppnåddes genom att vagnen byggdes med synnerligen lätta material och inte vägde mer än cirka 20 ton. Propelleraxeln lutades uppåt cirka 7 grader för att säkerställa att det blev en nedåtriktad kraft mot spåret.

Spårzeppelinaren i sin första version med fyrbladig propeller. Jämför man vagnens storlek med människorna bredvid inser man att det bör ha varit ganska trångt ombord. Det kan inte ha varit bekvämt. Propellern torde också ha bullrat en del.

Hastighetsrekordet den 21 juni 1931 på 230 kilometer i timmen över en sträcka på 20 kilometer mellan Berlin och Hamburg gäller fortfarande för tåg drivna av en enda bensinmotor. Den låga vikten uppnåddes delvis genom att inredningen gjordes mycket spartansk. ”Bauhaus” har någon kallat den, men flygplansmässig konstruktion med minsta möjliga mängd onödigt material, kan man också säga. Vissa delar av ytterväggarna ska ha varit vävmaterial, i stil med de så populära luftskeppen vid denna tid. Vad som hade hänt vid en olycka vill vi inte spekulera i.

Spårzeppelinaren i en senare version med tvåbladig skjutande propeller. Notera den röda signallampan baktill.

Lokomotivet modifierades flera gånger. Drivningen med propeller togs bort 1932 och ersattes med hydraulisk kraftöverföring till hjul, medan bensinmotorn behölls. Projektet lades ändå ned någon gång efter 1939 och loket plockades sönder och delarna återanvändes i den tyska krigsindustrin. Innan dess hade Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft bestämt sig för att gå sin egen väg med ett mindre extremt snabbtågslok kallat Den flygande hamburgaren som lämpade sig bättre för reguljär passagerartransport. Icke desto mindre har båda konstruktionerna varit viktiga för utvecklingen av moderna snabbtåg.

En annan bild på den fyrbladiga varianten. Notera vattenpumpen intill, avsedd för ånglok. En historisk konjunktion, således.

Varhelst tåget framfördes väckte det uppmärksamhet. Ganska snabbt efter att Kruckenberg börjat visa sitt tåg, tog Märklin upp tillverkningen av en modell i skala H0. Det finns modeller i alla möjliga skalor från Z och uppåt, även om Märklin idag inte marknadsför någon modell av spårzeppelinaren.

Den flygande hamburgaren, kring 1933. Storleken är kanske bättre anpassad efter passagerarna…

Tyvärr bräcktes Kruckenbergs fina lokomotiv av en mera realistisk utveckling. Tyska järnvägen bestämde sig för att fortsätta med dieselelektriska lokomotiv istället.

Ett problem var att den skjutande propellern inte inbjöd till att hänga på ytterligare vagnar och det fanns ingen dragstyrka för att ta sig uppför branta backar. Konkurrensen mellan Kruckenbergs Flygplansfabrik och Kejserliga Järnvägsfabriken kan ha varit en orsak till nedläggningen. Bullret, parat med fint skivade passagerare på perrongen hade förmodligen inte heller bidragit till fortskaffningsmedlets popularitet.

Snabbdata om spårzeppelinaren

Namn: Scheinenzeppelin
Byggnadsår: 1930
Buggnadsställe: Deutsche Reichsbahns verkstäder i Hannover-Leinhausen
Framdrivning: BMW VI 12 cylindrars 600 hkr flygplansmotor
Längd: 25,85 m
Höjd: 2,8 m
Hjulbas: 19,6 m
Tjänstevikt: 20,3 ton

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.