Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Allt fler använder begreppet klimatpositivt

Publicerad: 11 Mars 2020, 10:46

Kinesisk vindkraft är del av Boo Energis klimatkompensation

Foto: AP Photo Elizabeth Dalziel

Boo Energi inför klimatpositiv elförsäljning. Det är ett steg på vägen till att hela företaget kan betrakts som klimatpositivt enligt de kriterier som ett tiotal företag följer i dag och som organisationen Clipop, som samlar klimatpositiva företag, står bakom.


Boo Energi sällar sig nu till den än så länge lilla skaran företag som väljer att se hela eller delar av verksamheten som klimatpositiv. Boo Energi kommer klimatkompensera all sin elförsäljning enligt scope 2 och scope 3 därefter kompensera för ytterligare 10 procent

”På så sätt är all el som säljs av Boo Energi från och med 1 mars i år klimatpositiv” skriver bolaget i ett pressmeddelande i dag. 

Detta innebär dock inte att Boo Energi som helhet är att betrakta som ett klimatpositivt företag. 

– Där är vi inte ännu. Vi har i det här skedet inte räknat med, till exempel vår pappersförbrukning och klimatavtrycken för våra lokaler. Det är ett arbete som återstår, säger Fredrik Heleander, vd på Boo Energi. 

Den nu aktuella kompensationen beräknas med hjälp av The Greenhouse Gas Protocol.  Boo Energi har valt att stödja två kinesiska projekt. I ett av projekten omvandlas avfallet från ett antal byar till biogas och till gödsel för jordbruk. Biogasen används för matlagning och uppvärmning som ersättning för eldning av kvistar och kol. Dessutom ges stöd till ett kinesiskt vindkraftprojekt för att minska beroendet av kolkraft.

– Vi har valt två projekt i Kina då det är det land som har mest utsläpp i hela världen. De två projekt som vi investerar i minskar inte bara utsläppen utan skapar också lokala arbetstillfällen och en mer hållbar ekonomi, säger Fredrik Heleander.  

Redan 2014 började Boo Energi att sälja el enbart från förnyelsebara källor. Klimatkompensationen som infördes 1 mars 2020 innebär inga prishöjningar för bolagets kunder.  

Än finns ingen vedertagen standard som reglerar begreppet klimatpositiv, men det finns standarder och specifikationer som reglerar begreppet klimatneutral. Gemensamt för dem är att hela värdekedjan, det vill säga scope 1, 2 och 3 ska beräknas. Detta ligger även till grund för nätverkets CLIPOP:s kriterier som ett tiotal företag följer i dag och som man kan säga utgör en praxis. 

– Att företag generellt höjer sina ambitioner när det kommer till beräkningar, utsläppsminskningar och klimatkompensation är bra, men vi ser en utmaning med att begrepp används på olika sätt då de riskerar att urvattnas, säger Claire Wigg, talesperson för Clipop till Aktuell Hållbarhet 

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.