Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Almedalsprofilen: Miljörörelsen måste bli bättre på psykologi

Publicerad: 2 juli 2016, 13:09

Svante Axelsson, från och med september gästforskare i aktionsforskning vid Linköpings universitet

Miljörörelsen måste röra sig från problemfokusering till att lyfta fram positiva aspekter av miljö- och klimatarbete. Det skriver Svante Axelsson som nyligen lämnat rollen som ­generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.


Det var oerhört skönt att det blev en klimatframgång innan jag ­slutar som generalsekreterare
i Naturskyddsföreningen. Men nu är det upp till bevis. Om världssam­fundet ska komma i närheten av 1.5 grader­ krävs det en snabb transformation av hela samhället. Alla måste tänka nytt och ­pröva nya vägar. Även miljörörelsen.
Det är lätt att höja tonläget och radikaliteten när man inser hur ont om tid det är. Men det paradoxala är att ju mer akut frågan är desto viktigare är det att vara pragmatisk och lösningsorienterad så att hela samhället kommer i rörelse. En allt mer polariserad debatt ökar inte handlingskraften. Alla måste inte vara med, men många.
Problemet är att många tycks vara mer rädda för klimatåtgärderna än klimat­förändringen, mer rädda för medicinen än sjukdomen. Hur råda bot på denna paradox?
Miljörörelsen har gått från att vara kunniga naturvetare och tekniker till att också bli samhällsvetare och ekonomer. Nu krävs också psykologikunskaper och insikt om hur stora samhällsförändringar kan genomföras utan att trigga igång stora motståndsreaktioner.

Ekonomen och psykologen Per Espen Stoknes har fångat detta i en slagkraftig­ formulering. ”Miljörörelsen är bra på natur men förstår inte människans natur”. Hot och vädjande till offermentalitet har en tendens att blockera snarare än förlösa.
Tvärtom gäller det att angripa miljöfrågan­ ”köksvägen” genom att lyfta fram positiva­ hälsoeffekter, ekonomiargument och ­statushöjning av att nyttja modern teknik­ eller en avspänd livsstil. Vilket också har präglat Naturskyddsföreningens klimatmaxakampanj. Och ärligt talat, vem lider av att cykla mer, äta mer grönt på tallriken,­ sätta solceller på taket och tågluffa runt i Europa? Snarare handlar det om en ny modernitet, något som skapar ökad livskvalitet. Något vi längtar till.
Därför blir den gamla tillväxtdebatten­ ofta så destruktiv när samhället ska få till en snabb samhällsförändring. Att koppla­ klimatfrågan till tillväxtfrågan ­sätter många käppar i hjulet hos alla som håller tillväxten som helig – och det är många. Den diskussionen kan vi ta senare eftersom vi vet att det enda som faktiskt kan rädda tillväxten och välfärden är en ­ambitiös klimatpolitik. Och någon nolltillväxt löser inte klimatkrisen eftersom utsläppen­ från vårt samhälle utan tillväxt är på tok för stora. Nej, en snabb transformation av samhället som vi nu ska genomföra innebär enorma investeringar­ som också skapar jobb och ökad välfärd
i vid mening.

Det som kan råda bot på den rädsla­
som i dag finns inför stora förändringar,­ är en sammanhållen berättelse om hur välfärden kan utvecklas samtidigt som vi löser miljöproblemen. Utan den positiva berättelsen tar rädslan överhanden. Det var ingen slump att Martin Luther­ King sa: ”I have a dream” istället för att säga ”we have a problem”. Drömmen och visionerna bär oss längre in i framtiden­ än rädslans drivkraft. Larm är viktiga men nu behövs positiva konkreta bilder att hänga upp denna breda berättelse på, annars går reptilhjärnan igång. Och berättelsen blir än mer slagkraftig om miljö­rörelsen, facken och näringslivet vågar göra denna tillsammans. Denna typ av aktörssamverkan i några frågor kan också­ bryta upp den förlegade blockpolitiken
i riksdagen. Solcellerna och elbilen är två moderna exempel på bilder som i sig bär
på en större berättelse om modernitet­ och skapar just nu en medvind i en energi­- och trafikomställning. Den förnybara energins segertåg i världen är det mest hoppfulla som händer just nu. Det är ­därför som målbilden från Paris fortfarande kan uppnås.

Svante Axelsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.