Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Anders Wijkman: ”Media har tacklat av ordentligt”

Publicerad: 3 juli 2013, 05:51

I årets upplaga av Almedalsveckan titulerar sig Anders Wijkman som ordförande i Romklubben. Miljöaktuellt passade på att fråga honom hur han såg på miljöpolitiken och det stundande valet. Och han slår fast att media bär ett stort ansvar, och att man inte tar det ansvaret.


Anders Wijkman tycker att det i Almedalen står tydligt att många företag tagit sig an hållbarhetsfrågan och att många lyckats ställa både långsiktiga och ambitiösa mål för att minska sin påverkan, vilket gläder honom. Han nämner framförallt företagen som är medlemmar i Hagainitiativet som exempel.
– Det är också positivt att företagen förstår att de kan tjäna pengar på den omställning vi står inför. Det har tidigare varit alldeles för mycket fokus på kostnader, säger han.

Vad det gäller politiken är Anders Wijkman tveksam till att den faktiskt följer med i den utveckling som sker i näringslivet.
– Om inte politiken följer upp näringslivets spjutspetsarbete så kommer det ju inte funka på långsikt. Lagstiftning måste följa med och anpassas.Jag brukar säga att vi måste styra marknaden väldigt hårt, därför att marknaden har ingen egen logik som är långsiktig och insiktsfull. Marknadens logik är att tjäna pengar på kort sikt. Därför måste det sättas regler som är väldigt tuffa. Den viktigaste regeln är att priset på att släppa ut koldioxid sätts så högt som möjligt. En annan regel borde vara att göra det dyrare att använda jungfruliga råvaror än att använda återvunna råvaror så att vi får en cirkulär ekonomi.

Nu startar valrörelsen inför valet 2014. Tror du miljöfrågorna kommer att uppmärksammas något?
– Jag hoppas ju det. Jag tror att IPCC:s nästa klimatrapport förhoppningsvis leder till att det blir mer diskussion och mer fokus på problemen. Men det är inte bara politikernas uppgift. Det är faktiskt mediernas uppgift också. Media har tacklat av ordentligt, tycker jag. Media går mindre på djupet och är mer ytligt än vad man har varit tidigare. Det finns väldigt få journalister som är specialister på den här typen av frågor. Redaktoinerna blir mindre och mindre. Jag märker ju det när jag blir intervjuad. Jag blir ofta intervjuad av journalister som inte kan ett skvatt om de här frågorna. Då blir rapporteringen därefter. Visst, politikerna har en jätteviktig roll, media har en viktig roll – sen är det klart att alla vi medborgaren också har en viktig roll.

Vilken fråga är viktigast i valrörelsen?
– Jag hoppas att man slutar tackla en fråga i taget utan istället såg att krisen i Europa, arbetslösheten, klimatförändringen, överutnyttjandet av ekosystemen och knapphet på vissa råvaror hänger ihop med varandra. Om man skulle ta ett helhetsgrepp på frågorna så tror jag att man har mycket att vinna. Om man tror att man ska lösa det här en fråga i taget så tror jag inte man kommer särskilt långt.

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.