Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration
Klimat
Publicerad: 27 november 2009, 07:38
50 skrotade bilar = en flygbuss. Det har resenärer på väg mellan Stockholm och Arlanda kunnat bevittna under året. Budskapet är att åka kollektivt, ett budskap som nu prisas och sprids utomlands.
När Acne Advertising vann Flygbussarnas upphandling för att ta fram ett miljövänligt koncept köpte dom 50 skrotbilar och monterade ihop till en flygbuss. Budskapet är enligt kampanjen enkelt, en enda buss rymmer ungefär 50 passagerare och kan därför ersätta lika många bilar. Kampanjen kompletterades med en särskild hemsida där det går att följa själva byggandet av flygbussen via en film.
I oktober vann Flygbussarna den internationella vägtransportunionens Special Company Award för sitt innovativa sätt att göra människor medvetna om bussens miljöegenskaper. De har nu även tilldelats den brittiska utmärkelsen Best International Green Campaign på Green Awards. Priset delas med hamburgerkedjan Max och deras arbete med klimatmärkning och klimatkompensation.
Miljöaktuellt, redaktionen