Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Äntligen är vi ute ur det miljöpolitiska mörkret (i Sverige)

Publicerad: 26 Maj 2014, 08:12

Resultatet för EU-parlamentet i Sverige står nu klart. Det är glädjande att kunna konstatera att Sverige kommit ur ett miljöpolitiskt mörker.


Ämnen i artikeln:

IpsosMikael SaloGunnar HökmarkMiljöaktuelltMiljöpartiet

Vi har nu lämnat en tillvaro där medborgarnas mer eller mindre ointresse för miljö- och hållbarhet legat som en tung smog över den nationella politiken – för att nu ganska plötsligt bli det viktigaste frågan i valet (DN/Ipsos undersökning i maj).

Från valresultatet till EU-parlamentet kan följande konstateras:

1. Väljarna tycker att miljön är viktig. De partier som ökat eller befäst sina positioner (Mp, C, F!, S med undantag för SD) är partier som som pratat miljö och hållbarhet och haft ett tydligt budskap.
Medborgarna vill att politikerna ska visa och ta ledarskap och ansvar på miljö och hållbarhetsområdet.

I valvakan på Svt medgav valets stora förlorare moderaternas Gunnar Hökmark skamset att så nog var fallet – samtidigt som han på något sätt försökte tillstå att partiet visst funnits med i debatten och att man inte skiljde sig så mycket från Miljöpartiet.
Va? Tänkte jag då. Och där hittade Hökmark allt på. Moderaterna har allt annat än pratat miljö- och hållbarhet. Det priset får man nu betala.

2. Partier som haft störst framgångar berättar en tydlig bild av det samhälle de vill skapa.
De partier som står som vinnare adresserar de stora svåra frågorna – och presenterar sina lösningar på dessa.
Det sistnämnda får som konsekvens att politiken nu polariseras och högerextrema partier skördar stora framgångar.

Politiken har börjat  att visa framfötterna på miljö- och hållbarhetsområdet. Vi får hoppas att intresset hänger kvar till riksdagsvalet i september.

Mikael Salo, chefredaktör på Miljöaktuellt

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.