Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration
Klimat
Publicerad: 18 oktober 2008, 06:38
Kampen om att bli först med den flygande bilen tycks vara avgjord. Men inte på det sätt som till exempel Moller med sin Sky Car hade tänkt sig.
Terrafugia Transition är i grunden ett flygplan med infällbara vingar. Med vingarna infällda är den en bil. Med vingarna utfällda är den godkänd för VFR-licens. Som bil klarar den hastigheter på upp till 130 kilometer i timmen. Som flygplan har den en marschhastighet på 185 kilometer i timmen, motsvarande cirka 100 knop.
Motorn är en Rotax 912S på 100 hästkrafter, men går på vanlig blyfri bensin. Normallastad lyfter den på 520 meter.
Det finns redan en serieprototyp. Farkosten beräknas göra den första lufteburna provturen under hösten. Kunder kan redan nu förbeställa sin Transitioin, leveranserna ska enligt tillverkaren inledas under våren 2009.
En instrumentsats som tillåter IFR-flygningar finnas tillgänglig inom ett år. I avsaknad av den rekommenderar Terrafugia en landning och färd på marken istället.
Fredrik Granlund