Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Äntligen svar: Därför är flygmackan svår

Publicerad: 10 December 2009, 07:06

Varför ska det vara så svårt att bara göra en simpel smörgås? Jörgen Städje har undrat länge. Nu förklarar British Airways.


För en tid sedan skrev undertecknad en artikel härstädes om en nästan obegripligt konstgjord smörgås jag drabbats av på flyget mellan London och Stockholm. Det var inte så att den smakade illa, men vid en närmare betraktan av innehållsförteckningen slogs jag av misstankar om att något var allvarligt fel.

Det var miljön i magen jag oroade mig för.

En försigkommen läsare vid namn Per Karlsson reagerade och skickade innehållsförteckningen i ett brev till British Airways kundtjänst och frågade varför det måste vara så och om det inte vore hälsosammare att simma över Engelska kanalen nästa gång? Sent omsider fick han svar (min översättning):

Från: BA Kundtjänst
Ämne: Ert svar från BA Kundtjänst

Bäste herr Karlsson

Tack för att ni velat delge oss era synpunkter på de förändringar vi gjort på vår ombordservice. Naturligtvis förstår jag er oro och jag vet att British Airways arbetar för hållbarhet, även när det gäller mat. Men ni måste förstå att man ibland kan införa en förändring omedelbart, medan det i andra fall kan ta längre tid.

British Airways har som så många andra flygbolag påverkats av de nuvarande ekonomiska förändringarna och har vidtagit åtgärder tvärs igenom företaget för att säkerställa att vi överlever den ekonomiska nedgången. Efter att ha tagit del av kundernas åsikter har vi förstått att förväntningarna på oss som flygbolag också har förändrats.

Det är viktigt att man balanserar förväntningarna mot de kostnadsbesparingar vi gjort, där det är rimligt att göra så. På så sätt förblir företaget konkurrenskraftigt och bärkraftigt även i framtiden. Vi har koncentrerat oss på att eliminera kostnader inom områden med inget eller litet genomslag för kunden, och inom sådana områden där kunderna har berättat för oss att vårt nuvarande erbjudande har liten eller ingen inverkan på flygupplevelsen.

Vi anser att det är viktigt att bibehålla den höga standard som vi är så stolta över. Dessutom vill vi även fortsättningsvis erbjuda ett värde för pengarna, eftersom det är en del av vår strävan att vara ett flygbolag med full service. Detta innebär att vi ständigt måste kunna leverera en service i världsklass. Du kan vara säker på att de förändringar vi gjort inte kommer att försämra något av detta. Din kundupplevelse kommer alltid att ha högsta prioritet för oss. Jag vill därför försäkra att jag fört ditt klagomål vidare. Det är klagomål som dina som hjälper oss att bli bättre.

Tack för att du tog dig tid at kontakta oss. Vi inser att företaget existerar på en allt mer konkurrensutsatt marknad och hoppas att du kommer att välja Britsih Airways även i fortsättningen

Med vänlig hälsning

Anette Harasimowitsch
British Airways Kundtjänst

Det här var ett avancerat exempel på så kallat Corporate Bullshit. I princip hävdar BA att det inte går att ändra på smörgåsarna bara så där omedelbart eftersom de är ett konkurrensutsatt företag och för att de påverkas av den ekonomiska svackan. Nyligen skar BA ned 1700 jobb och lider nu av mångmiljardförluster.

Förmodligen är mackor med femtifjutton konserveringsmedel och konsistensgivare några ören billigare än riktiga mackor med riktigt smör och outspädd skinka.

SAS svarade inte på min fråga i förra artikeln, så jag vill fråga igen: Försöker ni också trycka i era kunder sånt här?

Läs den första artikeln om mysteriet med flygmackan: http://teknik360.idg.se/2.8229/1.272043/varfor-sa-svar-flygmacka

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.