Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Apple bäst på att minska miljöpåverkan

Publicerad: 3 September 2014, 08:59

Apple är det elektronikföretag som är bäst på att minska sin miljöpåverkan, det konstaterar Greenpeace i en ny rapport.


Ämnen i artikeln:

Therese JacobsonAppleGreenGreenpeace

Apple är bäst på att minska miljöpåverkan. Det skriver Greenpeace i sin nya rapport ”Green Gadgets – designing the future” som presenterades idag.  I rapporten granskas 16 ledande konsumentföretag inom elektroniksektorn. Greenpeace har tittat på hur man arbetar för att få bort giftiga kemikalier, minska energiavtryck och bygga hållbara leverantörskedjor.

Sedan Greenpeace´ första granskning 2006 har det hänt en hel del på mobilmarknaden. Samsung, Nokia och Apple har sett till att hälften av marknaden nu är fri från de värsta gifterna PVC och bromerade flamskyddsmedel, BFR. Apple är dock det enda företag som tagit bort gifterna även från kablar och andra tillbehör.

Men fortfarande finns inga TV-apparater som är helt fria från PVC och BFR. Samsung har dessutom rullat tillbaka utvecklingen genom att riva upp tidigare åtaganden för att få bort gifterna ur sina TV-apparater.

Elektroniksektorn använder också stora mängder energi i sin produktion som ofta är förlagt till Asien där kolkraft är den dominerande energikällan. Att minska energiavtrycken och öka transparens och utfasningen av giftiga kemikalier genom hela leverantörsledet är några av de saker som elektronikföretagen måste jobba hårdare med enligt Greenpeace.

– Elektronikbranschen är känd för sin innovationsförmåga och uppfinningsrikedom som har revolutionerat våra liv. Med samma kreativitet måste de nu ställa om marknaden och skapa gröna produkter, säger Therese Jacobson, ekotoxikolog på Greenpeace Sverige i ett pressmeddelande.

Greenpeace´ rapport hittar du här.

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.