Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Är en vegetarisk hamburgerkedja framtiden?

Publicerad: 4 mars 2010, 12:52

Max Hamburgare gör burgarna klimatsmartare genom att minska kötthalten, blir en arena för klimatpolitisk debatt och lanserar restauranger som vill bli självförsörjande på el. Miljöaktuellt tar ett snack med hållbarhetschefen på Sveriges mest miljöprofilerade snabbmatskedja.


Hallå där Pär Larshans, hållbarhetschef på Max. Moderaterna och Socialdemokraterna kommer att genomföra politiska klimatdebatter på era restauranger i vår. Hur kommer det sig?
– Vi fick en förfrågan om vi kan ställa upp med arenan och vi accepterade deras förfrågan. Det är kul att se att de har fokuserat på den uppmärksamhet vi fått, men vi har inget med agendan att göra. Det ska bli spännande att se vad som händer och sägs framöver; Jag anser att det är viktigt att behålla fokus på klimatfrågan så att inte klimatskeptikerna tar ett steg framåt när det nu varit så kallt, som klimatskeptiker har mailat till mig och påtalat. Jag har svarat: ”Men titta på Kanada, där har de haft det varmaste året på 150 år.”

Undersökningar visar att pendeln i klimatfrågan håller på att slå tillbaka. Många är skeptiska till att klimatförändringen faktiskt pågår. Har ni fått några reaktioner av kunderna?
–Vi fortsätter att få en tydlig uppskattning. Falafelburgaren som vi lanserade nyligen har tagits emot mycket, mycket väl och vi har fördubblat försäljningen av vegetariska produkter. Det innebär att vi breddar målgruppen samtidigt som vi breddar utbudet.

Är framtiden en vegetarisk hamburgerrestaurang?
–Vi kommer aldrig att sluta att servera nötkött, men däremot så kommer vi att söka ett mer hållbart svensktnötkött och det kommer i sin tur att gynna den svenska näringen. Ett problem idag är att vi inte kan beställa svenskt klimatsmart kött från de svenska slakterierna. Jag ser en potentiell halvering av växthusgasutsläppen från den svenska nötköttproduktionen inom rimlig tid.

Ni har också sänkt kötthalten i hamburgarna?

–Vi har alltid haft ägg, potatis och mjölk i våra hamburgare, men nu vi har hittat ett optimalt recept med en kötthalt på 82 procent som verkligen tillfredsställer våra kunders önskemål. Jag är glad att det också är klimatsmart. Jag tror att vi i framtiden kommer inse att man måste öka andelen klimatsmarta råvaror.

Vad säger konkurrenterna med 100 procent kött i sina burgare?
– Vi fokuserar inte på konkurrenterna, fråga dem gärna själv. Vi försöker hitta andra branscher att benchmarka mot. Det finns faktiskt inte så många goda praktiska exempel att titta på i vår bransch. Det är nog därför vi har fått så mycket uppmärksamhet, i Sverige och i övriga världen.

–För tre år sedan trodde jag inte att jag skulle bli inbjuden till regeringen för att berätta vad vi tror och tycker om framtiden. Igår var jag på jordbruksdepartementet. Senaste tiden har vi exempelvis blivit intervjuade i bland annat BBC, dansk tv, haft besök av sex delegationer från Japan och alldeles i dagarna hörde miljödepartementet från Taiwan av sig.

Vad är nästa nyhet hos er?
–Vi har en ny typ av restaurangbyggnad med tydlig miljöprofil under uppbyggnad som öppnar i maj i Bromma och Enköping. Restaurangerna kommer att producera egen el genom solceller. Målet är att vi ska sänka energiförbrukningen men förhoppningen är att även kunna producera ett överskott på energi påsikt.

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.