Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Är svenska startup-bolaget Workaround nästa ”Uber”-succe?

Publicerad: 1 juli 2015, 19:01

Workarounds prisade affärsidé är att minska tomma lokaler och arbetsplatser och på sätt öka både intäkter och miljövinster.
– Vi är ungefär som ett Uber fast för kontorsplatser och konferenslokaler, säger vd Rikard Hegelund som dessutom avslöjar att riskkapital är på ingång.


Workaound är ett nytt svenskt bolag som har tagit steget in på marknaden under försommaren. Bolaget kan tydligt kategoriseras som ett bolag i ”delandets ekonomi” – alltså ett företag med en tydlig affärsidé som går ut på att få fler att dela resurser.

– Vår idé är att få upp resursutnyttjandet av kontors- och möteslokaler. Som Airbnb eller Uber men för arbetsplatser och konferenslokaler. Idag ligger nyttjandegraden för konferenslokaler och kontorsplatser på 30 procent. Uppvärmning av tomma lokaler är ett enormt resursslöseri och det finns stora miljövinster att göra, säger Rikard Hegelund, VD och en av fem grundare av Workaround.

Likaså finns det ekonomiska vinster för fastighetsägare med tomma lokaler att göra. Bolaget vilar precis som succésagorna Uber och Airbnb (idag refererade till som världens största taxibolag respektive hotellkedja) i att med användarvänlig teknik, fungera som en kontaktförmedlare mellan uthyrare och hyresgäster. En affärsidé som gav utdelning i form av pris i 2015 års Venture Cup:
”Med en tydlig affärsmodell för en idé som ligger i tiden och dessutom är skalbar kommer man långt. När teamet dessutom är positivt, drivet och löser ett dagligt problem genom effektivt resursutnyttjande är succén given. Priset går därför till den här framsynta idén inom ”sharing-ekonomin” löd motiveringen.

Trots att tjänsten lanserades sent i våras erbjuds redan idag 150 konferens- och kontorslokaler i Stockholm.
– Vi har Stockholms överlägset största tillgänglighet, säger Rikard som också berättar att 400 användare hittills anslutit sig till tjänsten.

Vad är er största utmaning?
– För närvarande är det att få till den beteendeförändring som krävs för att möjliggöra ett hållbart nyttjande av lokaler och arbetsplatser. Fler och fler personer upptäcker fördelarna med vår tjänst varje dag men än har vi långt kvar innan vi nått vårt mål.

Hur har ni finansierat satsningen?
– Den är helt självfinansierad av oss grundare. Vi har jobbat helger och nätter och satsat våra sparpengar, säger Rikard och avslöjar att bolaget kommer inom en snar framtid att ta in riskkapital för att kunna växa och satsa ytterligare.
– Vi är just nu i dialog med ett stort fastighetsbolag och en affärsängel som möjligen går in som investerare. Mer än så kan jag inte berätta.

Var är ni om ett år?
– Då har vi etablerat tjänsten i norra Europa och därigenom skapat ett bättre arbetsliv för tusentals människor och ett mer hållbart samhälle.

Mikael Salo

Chefredaktör och ansvarig utgivare

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.