Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Arne Åsberg: Skapa Nordic Car Alliance

Publicerad: 12 December 2008, 12:30

Arne Åsberg, utnämnd till en av världens mest inflytelserika personer i bilindustrin, har en plan för den krisande bilbranschen. Nordic Car Alliance. Här beskriver han exklusivt för Teknik360 hur bland annat Salvo kan bli verklighet.


Tidningen Automotive News har utnämnt honom till en av de 100 personer som betytt mest för bilindustrins utveckling under 1900-talet.

1989 fick tilldelades han det Ralf Nader-instiftade priset The Bliss Award som en av tio personer som betytt mest för krockkuddens utveckling.

Arne Åsberg, med ett förflutet på bland annat Volvo och Statens Trafiksäkerhetsråds Medicinska Forskningslaboratorium, har formulerat ett förslag som han menar kan skapa en stark nordisk bilindustri: NCA, Nordic Car Alliance.

Förslaget omfattar bland annat djupgående industriella svenska samarbeten, ett samgående med norska Think och ett Volvo/Saab-köp av världens rikaste svensk. Nedan läser du Arne Åsbergs förslag.

NCA

Äntligen ljusnar det för den nordiska personbilsindustrin. Det senaste dygnets händelser i Sverige och USA har på ett avgörande sätt förändrat förutsättningarna för den stora visionen om NCA eller Nordic Car Alliance.

Förhoppningsvis leder den svenska regeringens åtgärder till att gamla konstruerade motsättningar mellan SAAB och Volvo personvagnar kan överbryggas till ett konstruktiv samarbete.

Likaså bör den amerikanska kongressens beslut att rekonstruera den amerikanska bilindustrin på ett radikalt sätt göra det lättare/billigare att köpa ut Saab och Volvo från sina nuvarande ägare och placeras under en gemensam nordisk ägare.

Lägg därtill ett samgående med den norska elbilstillverkaren Think med sin erfarenhet av elektriskt drivna småbilar och det bör gå att skapa ett brett utbud av bilar för alla konsumenters behov.

Med rätt försäljningsorganisation utöver de nuvarande med till exempel IKEA:s världsvida nät av återförsäljarställen bör framgången vara given i det långa perspektivet.

Så över till lite detaljer. Utvecklingen av alla de tre produktfamiljerna sker i bolaget SALVO´s regi, där svenska staten har en minoritetsroll medan övriga nordiska ägare består av ett konsortium av de direkta personvagnsägarna, Volvo Powertrain, ABB, SKF, Kongsberg Automotive, Norsk Hydro, Nokia och Bang & Olufsen. Dessa primära intressenters roller är Närmast självklara. SAAB och Volvo PV har det övergripande systemkunnandet. Volvo Powertrain kan leverera alla icke-elmotorer som behövs och ABB klarar konstruktion och leverans av elmotorer, elsystem och elektriska styrsystem för såväl hybrider som rena elbilar.

SKF kan bidra med sitt kunnande från konceptbilen Drive by Wire för den som önskar ett annat styr och bromssystem än det konventionella. Kongsberg Automotive och Norsk Hydro bör bidra med sin kunskap om lätta material från tex Volvos LCP, den superlätta bilen som Rolf Mellde och hans team tog fram för något tiotal år sedan.

Nokia har kunskapen om avancerade elsystem och kommunikationssystem som blir självklarheter i framtida personbilar. Designen av de yttre, synliga delarna och det funktionella bör med fördel kunna överlåtas till Bang&Olufsen.

Varför skall inte Ericsson och Autoliv vara med?
Jo, dessa företag står för sig själva på världsmarknaden och bör liksom tidigare leverera sina specialitéer till sina nuvarande kunder inkluderande det nya SALVO. Att lägga den integrerande utvecklingen i Trollhättan är naturligtvis geografiskt det mest naturliga med sitt läge mitt mellan Göteborg och Norge.

Vilka modeller skall då SALVO ha?
Som kanske framgår mellan raderna ovan skall sortimentet av fordon vara brett från rena elbilar till hybrider till konventionella förbränningsmotorvarianter med olika typer av bränslen. Likaså skall det finnas hela raden av storlekar från Think till den stora Suven med en drivlina anpassad för den aktuella marknadens behov.

Var skall produktionen förläggas?
Elbilsproduktionen skall ligga i Norge, storbilsproduktionen i första hand i Torslanda och mellanbilsproduktionen i Trollhättan eftersom lämplig produktionsapparat finns på respektive ställe. SALVO-bilarna av storleken SAAB 93, Volvo S och V40/50 passar bäst i Trollhättans produktionsapparat medan Volvo V70 och större produceras i Torslanda. Förutom dessa produktionsplatser skall det naturligtvis finnas produktion av specialvagnar på andra platser som tex den förlängda S80-modellen i Kina.

Hur skall då bilarna säljas?
Både Volvo och SAAB har idag ett brett nätverk av återförsäljare och serviceverkstäder, som jag tror är beredda att fortsätta med ett bredare SALVO, som också har elbilar och hybrider i sortimentet. (För dem som önskar ett järnmärke eller en grip i fronten skall det naturligtvis vara ett fritt val, fastän bilarna i övrigt är desamma, men ett integrerad varumärke bör inte vara omöjligt att designa av tex Bang & Olufsen-designers)

Hur skall då projektet realiseras?
Jag tror att i huvudsak nuvarande tekniker och marknadsförare skall sköta markarbetet. Men ledningen av projektet på högsta nivå borde överlåtas till Gunnar, Rune, Carl och eventuellt Leif från Hans Werthens gamla grupp, även om Leif kanske har fullt upp med Volvo Lastvagnar de närmaste åren. Det blir kanske inte lätt att övertala dem, men vi måste nog alla sluta spela golf i förtid och ge Sverige några ytterligare år av våra erfarenheter. Operativa ledare borde kunna vara Roger Holtback, Jan-Åke Jansson och någon från den svenska statsledningen för att skapa en beslutstark trio ned sina respektive nätverk.

Återstår att övertyga Ingvar Kamprad att stödja projektet med köp av Volvo och SAAB från deras nuvarande ägare vid lämplig tidpunkt om några månader och ta det negativa kassaflödet under några år innan SALVO sätts på börsen som självständigt bolag med många nordiska intressenter.

Arne Åsberg
Lerum den 12 december 2008-12-12

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.