Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Arnold Schwarzenegger lanserar en hållbar värld

Publicerad: 8 Mars 2012, 09:10

Den verkliga världen är långt ifrån hållbar. Men nu kan du istället uppleva hållbarhet i Sustainia. En virtuell värld som lanserades igår – bland annat av Kalifornienguvernören Arnols Schwarzenegger och EU:s klimatkommissionär Connie Hedegaard.


Igår lanserades den virtuella världen Sustainia vid en premiärmottagning i Geneve, Schweiz. Sustainia är en virtuell modell av en värld vi skulle kunna skapa om vi implementerade redan existerande lösningar till våra städer, hem, energisystem och transportsystem. Den virtuella världen är trots "lanseringen" fortfarande under uppbyggnad. Men inom kort lovar teamet bakom Sustainia att alla med en internetanknytning ska kunna flytta in i den virtuella världen och vara med och bygga det nya hållbara samhället.

Arnold Schwarzenegger meddelade under lanseringen igår att han kommer att fungerar som styrelsemedlem i Sustainia-projektet. Med sig har han en rad andra tunga namn som EU:s miljökommissionär Connie Hedegaard, Norges före detta statsminister Gro Harlem Brundtland och IPCC:s styrelseordförande dr. Rajendra K. Pachauri.

Välkommen till en hållbar värld.

Arnold Schwarzenegger och Sustainia-teamet konstaterar i ett pressmeddelande att så länge vi inte kan se eller känna vad ett hållbart samhäll är så kommer vi aldrig lyckas övertyga beslutsfattare att genomföra de förändringar som krävs. Sustainia ska bli den första realistiska modellen av hur en hållbar värld kan se ut år 2020. Alla de lösningar som finns – både från privat och offentlig sektor – måste få uppmärksamhet och skalas upp. Med Sustainia vill man också ge folk en uppfattning om hur hållbara lösningar kan öka livskvaliteten hos människor.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.