Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Att segla uppför floden utan segel

Publicerad: 22 September 2009, 02:45

En grupp amerikanska studenter ska segla upp för Hudsonfloden i en 22-fots segelbåt, utan mast och därmed utan segel, driven av bränsleceller.


Bränsleceller har nu blivit så enkla att även amatörer kan använda dem, eller, amatörer och amatörer, amerikanska universitetsstudenter vid institutionen för konstruktionsteknik vid Rensselaer’s Lally School of Management & Technology, men ändå.

En 22-fots segelbåt utan mast.

Båten ”New Clermont” har en längd på 22 fot och kommer att få en besättning på tre personer. Den ska starta från pir 84 på Manhattan och färdas upp längs floden i 6 kilometer i timmen driven av två stycken bränsleceller som i sin tur tankas med vätgas.

Projektet handlar egentligen om miljömedvetenhet. Det ska vara ett roligt sätt att lära alla åskådare någonting om vätgastekniken. Studenterna drömmer om den dag när människan kan ta ut sin fritidsbåt och köra väg ut på sjön utan att lämna ett spår av föroreningar och giftiga ämnen efter sig. Man hoppas att deras bränslecellsbåt ska bli en ett steg på vägen mot att göra denna vision till en realitet.

Cellen GD-3M24 kan lämna 30 kilowatt pulseffekt, men nominellt lämnar den cirka 2,2 kW. Du ser vätgastanken överst (svart), själva bränslecellen därinunder (grå med kylflänsar), därefter en DC/DC-konverter och längst ned sitter drivelektroniken. Den här lilla apparaten matar ut 27 volt likspänning, nominellt med 78 ampere. Toppströmmen kan gå upp till hela 1125 ampere, men det beror på att det finns stora kondensatorer inbyggda för att ta strömtoppar, till exempel när trucken accelererar. 0,8 kilo vätgas ger 550 amperetimmar.

Man tog en gammal risig, nedgången 22-fots Bristol Caravel-seglare, rustade upp den och skrapade bort 20 års skräp och fick låna två stycken GenDrive class 3-system som lämnar 2,2 kW styck. De är cirka 1 x 1 meter och väger nästan 300 kilo stycket. Företaget som lånat ut bränslecellerna heter Plug Power och är baserat i New York-trakten. Plug Power ägnar sig egentligen åt att bygga lasttruckar med vätgasdrift. Med en vätgastank med 350 bars tryck är bränslecellerna tre gånger så effektiva som motsvarande volym blybatterier.

Det tar en minut att tanka en truck med vätgas. Det är betydligt snabbare än att ladda en batteridriven truck. Den andra metoden, att lyfta ur batteripacken och lyfta i en ny, är inte enklare.

Bränslecellerna körs på komprimerad vätgas och inne i cellen finns ett särskilt membran som separerar väteatomerna i protoner och elektroner och det är elektronerna som får gå en liten extra sväng genom motorerna innan de kan återförenas med sina kompisar, protonerna, igen. I detta ögonblick utsätts de för syrgas och resultatet blir vatten. Eftersom det dessutom skapas en del värme blir resultatet egentligen vattenånga.

Tekniken har alltså kommit så långt att man nu kan lyfta telefonluren och beställa en bränslecell, få den leverad på förstutrappen nästa vecka, tanka vätgas i den och börja köra.

Läs mer på www.plugpower.com

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.