Klimat
Avhandling: Klimatförändringar kan försämra elevers skolresultat
Publicerad: 26 maj 2017, 09:34
Enligt en ny avhandling från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet minskar elevers närvaro vid höga temperaturer.
Doktoranden Laura Villalobos-Fiatt har undersökt hur skolnärvaro i Costa Rica hänger ihop med höga temperaturer och regn. Hennes slutsats är att ju varmare vädret är, desto högre blir frånvaron i skolan.
Costa Rica är ett tropiskt medelinkomstland där de flesta går klart grundskolan. Men endast hälften av befolkningen har fullbordat gymnasiet, vilket är lägre än genomsnittet i Latinamerika (53 procent) och betydligt lägre än i OECD-länderna (75 procent). Enligt Laura Villalobos-Fiatt finns det ett tydligt mönster som visar att de skolor med sämst resultat tenderar att vara belägna i områden som är varma och fuktiga.
Laura Villalobos-Fiatt menar att flera åtgärder skulle kunna vidtas för att dämpa de negativa effekter som varmt och fuktigt väder har på skolresultat. Det kan vara att investera i luftkonditionering, bättre vägar, eller helt enkelt genom en bättre schemaläggning så att viktiga ämnen som matematik inte lärs ut under dagens varmaste timmar.
Lina Rosengren