Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration
Klimat
Publicerad: 11 November 2016, 12:02
CHONBURI PROVINCE, THAILAND – 2004/12/01: Chickens in various stages of breeding at a large broiler farm of the Chaveevan group, one of the largest integrated chicken farms in Thailand.. (Photo by Thierry Falise/LightRocket via Getty Images)
Efter att WWF publicerat en rapport som visade att stora mängder antibiotika användes vid uppfödning av kyckling i Thailand meddelade flera kommuner, landsting och köttgrossister att man slutade köpa in kycklingen. Axfood fortsätter sälja thailändska kycklingprodukter, dock utan att meddela var de kommer ifrån.
I maj kom WWF med en rapport som visade att stora mängder antibiotika användes vid uppfödning av kyckling i Thailand. Rapporten ledde till att flera landsting och kommuner slutade köpa in thailändsk kyckling. Även flera köttgrossister och färdigmatstillverkare meddelade snart att man skulle sluta köpa in kycklingen.
Men i ett nypublicerat reklamblad från Axfood marknadsförs fortfarande thailändsk kyckling. Tidningen Jordbruksaktuellet rapporterar att kycklingprodukten ”Happy chef” är den enda köttprodukt i Axfoods reklamblad där ursprungsland inte skrivs ut i reklamen.
När Jordbruksaktuellt ringer upp Axfoods presschef Claes Salmonsson för att fråga varför det inte finns någon ursprungsmärkning på kycklingköttet svarar han att Axfood skriver ut ursprung på allt kött utom kyckling, men att man funderar på att börja skriva ut informationen där också.
”Happy chef”, som importerats av Norveda, är en beredd produkt. Enligt lagstiftningen behöver inte ursprungsland skrivas ut för beredda produkter.
Lina Rosengren