Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Bästa bilden någonsin

Publicerad: 23 April 2009, 02:33

Britterna är tekniker medan vi andra är drömmare.


Att britterna är tekniker i själv och hjärta har stått klart ett tag, sedan BBC Radio 4 höll en omröstning 2005 och britterna fick rösta på ett antal berömda målningar på National Gallery i London och Joseph Mallord William Turners ”The Fighting Temeraire Tugged to Her Last Berth To Be Broken Up, 1838” vann före både britternas egen älskade landskapsmålande Constable, såväl som van Gogh, Manet, med flera andra stora konstnärer.

Vinnarbidraget är en teknisk målning. Namnet hänför sig till krigsfartyget The Fighting Temeraire som med sina 98 kanoner var med i slaget vid Trafalgar 1805 och slogs jämsides med Lord Nelsons Victory. 1938, fyrtio år senare, skulle fartyget huggas upp och bogseras till skrotningsplatsen av en simpel ångdriven bogserbåt – ett utslag av hur den moderna tekniken, om än simpel och ful, snabbt gör av med den gamla skönheten. En kollision mellan romantik och moderniteter.

Att britterna skulle vara tekniker har framgått redan tidigare i BBC-omröstningar där man röstade fram den populäraste britten genom tiderna, och det blev inte drottningen, det blev inte prinsessans Diana, utan det blev teknikern och uppfinnaren Isambard Kindom Brunel. Han drog den första tunneln under Themsen, var den förste att dra en fungerande atlantkabel, ändrade spårvidden i Storbritannien från smalspår till normalspår och en massa annat. Vem hade svenskarna röstat fram i en liknande situation? En popartist? En fotbollare? En ur kungafamiljen?

Detalj

Och nu är vi där med teknikerna igen. Turners bogserbåt vann med 31.892 röster medan hans samtida Constable kom på andra plats med 21.711 röster för sin Hay Wain. En bekväm seger således. Edouard Manets ”A Bar at the Folies-Bergère” lyckades bara skrapa ihop 11.295 röster. Van Goghs ”Solrosor” kom inte ens bland de tre översta.

Konstnären har tagit sig vissa friheter. Fartyget hette inte ”The Fighting Temeraire” utan "Saucy Temeraire". Fartyget var svårt sönderskjutet och hade legat för ankar under många år och använts som fängelsefartyg. Masterna och överbyggnaden fanns definitivt inte kvar.

Fågeln i luftpumpen

En annan fantastisk målning som hänger i samma sal på Londons nationalgalleri är ”An Experiment on a Bird in an Air Pump” från 1768 av Joseph Wright från Derby.

Målningen visar hur en experimentator har stoppat in en fågel i en glaskolv och sedan pumpar vakuum i glaskolven med en vakuumpump och fågeln långsamt kvävs. Målningen hyllar den industriella revolutionen och pumpen på bilden är en av Robert Boyles pumpar, byggd av Robert Hooke (känd för Hookes lag om elasticitet och för att han hittade på namnet ”cell” efter att han uppfunnit mikroskopet). Vakuumpumpar var helt nya då. Fågeln användes naturligtvis för att förstärka upplevelsen och även om de flesta på bilden tycks intresserade av själva experimentet verkar främst damerna känna mera för den stackars fågeln.

En så här liten digital återgivning kan inte återge lystern och magin i den 180 cm höga och 2,5 meter breda bilden. Gå och se den själv nästa gång du är i London. Jag har försökt skruva på färgerna för alla målningar i denna artikel så att de liknar originalen.

Planetariet

Joseph Wright målade flera hyllningar till industri och vetenskap. Den sista bilden heter ”The Orrery” (Planetariet) och är också från 1768. Astronomi var inte var mans kunskap på den tiden, men de rika kunde roa sig med mekaniska planetarier (och vakuumpumpar).

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.