Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Bildspel: Tidernas värsta greenwash-reklamer!

Publicerad: 24 November 2015, 05:00

Miljöaktuellt listar några av tidernas värsta greenwash-reklamer. Spana in bildspelet!


Ämnen i artikeln:

EkonomiGreenwashingGreenwash

Allt fler konsumenter vill ta ansvar för miljön – handla ekologiskt, miljövänligt och klimatsmart. Allt fler människor vill också konsumera rättvist, inte handla från företag som ger svältlöner eller använder sig av barnarbete.

Och det har företagen förstått. Därför möter svenska konsumenter dagligen reklam om tjänster och varor som tillverkats med låg miljöpåverkan och stort socialt ansvar. Sant är det att företagens hållbarhetsarbete har ökat avsevärt. Samtidigt kan det också vara ett kommersiellt knep, då företag som inte satsar på hållbarhet i dag kanske inte finns i morgon.

När pressen att framstå som hållbar växer, så kan det finnas en risk att vissa företag tar genvägar. Dessa genvägar kallas ”greenwash” och handlar om företag som använder sig av falsk marknadsföring för att framställa sig som mer hållbara än vad de egentligen är.

Missa inte bildspelet nedan om några av tidernas största greenwash-tabbar.

Den stora Volkswagen-skandalen 2015. Utsläppsbluffen upptäcktes i september av USA:s miljömyndighet (EPA) och handlade om att företaget manipulerat sina utsläppstester, så att det skulle se ut som att bildarna släpper ut mindre farliga utsläpp än vad de egentligen gör. De uppfyllde egentligen inte kraven för tillåtna gränsvärden för utsläpp. Bilarna hade medvetet utrustats med en fuskmjukvara som känner av när bilen testas. I Sverige uppges 104 000 bilar beröras.📷
Vattenfalls miljöbluff år 2009. Energiföretaget Vattenfall utsågs till världens värsta greenwash-företag i den internationella Climate Greenwash Awards 2009. Enligt nomineringen berodde det på företagets sätt att marknadsföra sig självt som ett föredöme i miljösammanhang, trots att Vattenfall fortsatte att använda kolkraft, kärnkraft och pseudolösningar. Så här skrev företaget i sin årsredovisning: ”En av våra strategiska ambitioner är att vara ledande inom miljöområdet. Vi strävar efter en hållbar utveckling genom att försöka hitta en balans mellan våra kunders behov, en ansvarsfull omsorg om miljön och en sund ekonomi.”

📷
”Stora Enso – med guld och gröna skogar.” Företaget tog 2012 emot Jordens Vänners årliga Greenwashpris. Det förtjänade företaget då de hävdat att de var ett miljömedvetet företag som främjar biologisk mångfald, fastän de bland annat tidigare dömts för miljöbrott i Brasilien. Företaget ska ha odlat Eukalyptusplantage, s.k. ”grön öken” i Brasilien, som är en monokultur som slår ut den biologiska mångfalden och skapar grava sociala missförhållanden. Stora Enso hade också etablerat sig i Kina där alarmerande rapporter publicerades som beskrev miljö- och människorättskränkningar i anslutning till företaget.

📷
Klädkedjan MQ fälldes för greenwash år 2011. Det var under deras höstkampanj som reklamombudsmannen fällde företaget på grund av obefogade miljöpåståenden, efter att Sveriges konsumenter och privatpersoner lämnat in anmälningar. I reklamen skrev MQ: ”More quality makes your wardrobe, money and planet last longer”. Med argumentet menade klädkedjan att en högre kvalitet på kläder gör att de håller längre, vilket leder till att konsumenten inte behöver köpa nya kläder så ofta och att jordens resurser därför bevaras. Enligt anmälan ger företaget intrycket av att kläderna ska hålla en hög kvalitet och att konsumenterna gör en insats för miljön om de köper kläderna. Eftersom företaget inte presenterade någon utredning kring påståendet så fälldes de för greenwash.

📷
Eon:s greenwash-reklam under 2010. Energibolaget Eon anklagades för falsk marknadsföring i sin reklam för biogas. Under året hamnade företaget i blåsväder hela fyra gånger på grund av falsk marknadsföring. Reklamen var överallt, i tunnelbanan, på tvn och webben. Företaget storsatsade på att göra reklam för att de börjat arbeta med biogas. Kort därefter vände sig många personer till Konsumentombudsmannen och klagade på att reklamen var vilseledande och otydlig. I reklamen användes bland annat yttrycket grönare. Eon kritiseras också för den inkonsekventa användningen av termerna fordonsgas, biogas och naturgas.

📷

joline.ekman@miljoaktuellt.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.