Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Bill Mckibben: Därför måste universiteten frigöra sig från fossilindustrin

Publicerad: 28 Februari 2013, 12:06

De amerikanska universiteten får kritik från studenter och anställda för tunga kopplingar till fossilindustrin. Klimatprofilen Bill Mckibben förklarar varför det är så viktigt med universitetens oberoende.


Just nu arbetar ett antal studenter och anställda vid amerikanska universitet för att få institutionerna att frigöra sig från sina tunga intressen i fossilindustrin. Klimatprofilen Bill Mckibben, grundaren av klimatnätverket 350.org har engagerat sig i frågan och skriver i Rolling Stones om varför det är så viktigt att universitet inte är kopplade till fossilindustrin.
– Det är uppenbart hur det kommer sluta. Du har den rikaste branschen på Jorden – fossilbranschen – mot ett gäng collegeungdomar, några professorer, några miljöaktivister och några modiga forskare, skriver han.

Konflikten handlar om de stora universitetensgigantiska aktieinnehav i företag som Exxon och Shell. Kritikerna vill att universiteten intar en oberoende ställning genom att sälja, medan universiteten är ovilliga då de tjänar stora pengar på fossilföretagen. Bill Mckibben hävdar till exempel att de fem personer som sköter Harvards aktieportfölj själva tjänar så lika mycket pengar som hela fakulteten sammanlagda omsättning.

Att universiteten inte borde ha djupa kopplingar till fossilbranschen tycker Bill Mckibben är en självklarhet.
– Logiken bakom en avyttring är självklar. Om det är fel att förstöra klimatet, så är det fel att profitera på förstörelsen. Förhoppningsvis kan oljeföretagen försvagas genom att organisationer som universitet och kyrkor avyttrar sina innehav – inte bara finansiellt utan också politiskt, skriver han i Rolling Stone.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.