Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Bill McKibben: Det politiska spelet i Köpenhamn är ointressant

Publicerad: 30 juni 2009, 07:34

De senaste 18 månaderna har forskarna upptäckt att uppvärmningen går betydligt snabbare än man tidigare trott. Detta har enligt Bill McKibben inte gått fram till de politiker som ska samsas kring ett klimatavtal i Köpenhamn i december.
– Vi måste samla hela världen och påverka politikerna utifrån. Frågan är bara hur det ska gå till, säger han.


Ämnen i artikeln:

KöpenhamnsmötetPolitik

Bill McKibben är med organisationen 350.org en välkänd klimatentreprenör och NGO-tungviktare som kämpat mot klimatförändringar i över 20 år. På politikerveckan i Almedalen var hans budskap klart.
– Förhandlarna i Köpenhamnt arbetar efter gamla mål som inte räcker för stoppa allvarliga klimatförändringar. Vi måste nu samla hela världen för att ändra allmänhetens attityder och påverka beslutsfattarna utifrån, säger han.

Enligt Bill McKibben har världen nu sex månader på sig att styra om folks medvetande och få dem att kräva snabbare och större åtgärder.
– Problemet med Köpenhamn är inte att vi inte kommer att få något avtal. Det kommer vi att få. Problemet är att avtalet inte kommer att räcka till. Vi behöver nå en koldioxidhalt på 350 ppm i atmosfären, avtalet i Köpenhamn kommer i bästa fall att leda till en koldioxidhalt på 450 till 500 ppm i atmosfären.

Bill McKibben konstaterar att vi jobbar med gamla mål.
– Och de gamla målen fungerar inte längre.

Det som måste göras är inget mindre än att samla hela världen och få den att agera i en och samma riktning. Bill McKibben vill ändra samtalets så att samtalet faller samman med forskarnas nyvunna insikter. Men hur gör man om man vill påverka hela världen?
– Det är förstås svårt. Vi i 350 har ju en del erfarenhet men ingen organisation har egentligen någon erfarenhet av att samla hela världen. De som lyckats bäst är multinationella företag som Coca Cola och McDonalds, men också folk på Coca Cola som jag har pratat med berättar att det finns svårigheter. Det allra svåraste är att kommunicera samma budskap på olika språk.

Det är just språkbarriären som gjort att McKibben och 350.org valt att arbeta med siffran 350 istället för att klä ett budskap med ord.
– Det är svårt att förstå varför avtalet i Köpenhamn inte är gott nog, särskilt när man börjar rabbla upp en massa procentsatser och årtal. Siffran 350 är enkel. En koldioxidhalt på 350 ppm – det är dit vi måste nå. Det är en siffra som går igenom alla språkbarriärer och som alla kan förstå. Nu ska vi få in siffran i folks medvetanden. Då kan debatten förändras, säger Bill McKibben.

Sätten som 350.org försöker pränta in siffran i folks medvetanden är  många och fantasifulla. Vi har sett munkar i Tibet som samlat upp sig i en enorm 350-formation, en kock i Spanien har lagat 350 paellas på en spis driven av solceller, någon har byggt en pyramid med 350 pumpor och på ett kajakläger har 350 kajakpaddlare formaterat sig på en stor sjö och fotograferats från ett flygplan.
– Vi kommer att få se mycket aktivitet framöver, och vissa saker kommer att bli riktigt stora, säger Bill McKibben.

350.orgs aktioner handlar om symboliska handlingar, snarare än konkreta åtgärder. Men enligt Bill McKibben är symbolspråket ett mäktigt verktyg för att orsaka förändring.
– Symboliken ger forskningen ett verktyg att få folk att förstå. Symboliken har lika mycket praktiskt värde som allt det praktiska vi så ofta försöker göra, säger han.
Samtidigt erkänner han att vi långt ifrån är säkra på att symboliken kommer att nå hela vägen fram.
– Vi har ingen aning om det här kommer att fungera. Många är pessimistiska, men vi måste försöka.

Vad det
gäller klimatmötet i Köpenhamn tycker Bill McKibben att det är meningslöst att resonera i detalj kring hur förhandlingarna kommer att utföras.
– Det arbete vi kan göra sker utanför förhandlingarna. Det handlar inte om det politiska spelet i Köpenhamn. Saken är den att politikerna vill ha förändring – men de kan inte driva igenom frågorna utan medborgarnas stöd. Det är där vi kommer in – för att ändra allmänhetens attityder. Om vi gör det ger vi politikerna utrymme att agera, säger han.

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

KöpenhamnsmötetPolitik

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News