Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Bilpoolen ett viktigt instrument i att nå transportsektorns klimatmål”

Publicerad: 3 November 2016, 11:55

DEBATT/SLUTREPLIK Men det är politiken som har avgörandet, skriver Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet.


Ämnen i artikeln:

ForesMattias Goldmann

Bilpoolssidan utvecklas snabbt och allt fler kunder betyder att erbjudandet blir allt bättre. Nu bör vi ta nästa steg för att omställningen till smart bilanvändning ska gå ännu snabbare – politiken har avgörandet!

Min egen bostadsrättsförening inviger snart sin första eldrivna poolbil, svenska Move About lanserar rena elbilspooler från Malmö till Östersund, och BMW:s bilpool DriveNow utökar med smarta elbilar. Det är bara tre exempel på hur bilpoolsboomen tar fart, med allt bättre och mer skräddarsydda lösningar. Att Car2Go, med dess osäkra, bensindrivna Smart-bilar av den sedan länge nedlagda förra generationen, inte klarade den konkurrensen är föga förvånande.

Men trots att bilpoolerna ökar, slår också bilförsäljningen nya rekord, för 34:e månaden i rad. De fem forskarna på Chalmers och Viktoria Swedish ICT (Aktuell Hållbarhet 2/11) har alltså helt rätt i att det är dags att ”föra en konstruktiv dialog hur bra lösningar kan förbättras”, så att fler kan lösa sin mobilitet antingen helt utan egen bil, eller i vart fall utan hushållets andra bil.

2030-sekretariatet kommer efter klimatförhandlingarna i Marrakech med en utförlig och brett förankrad rapport om vad som konkret skulle göra störst skillnad för att påskynda och förstärka bilpoolsboomen, men vi kan redan nu ge centrala förslag för tre nivåer; kommunen, regionen och staten.

Kommunen har planmonopolet och ansvarar för översikts- och detaljplaneringen. Här bör bilpooler tas med på samma sätt som kollektivtrafik, och exploateringsavtal användas för att få bilpoolsplatser på mark kommunen inte äger. Kommunen bör i trafik- och parkeringsstrategier styra mot gång-, cykel- och kollektivtrafik, vilket tydligt skulle gynna även bilpooler, och med parkeringsnormen stimulera byggherrar och bostadsbolag att efterfråga bilpooler.

Regionen eller landstinget organiserar vanligen kollektivtrafiken, och bör se till att den samverkar med bilpooler. Det är också dags att ifrågasätta om det offentliga endast ska subventionera ”traditionell” kollektivtrafik, eller om subventioneringen bör utvidgas till att gälla även andra former av delad mobilitet.

Nationellt bör regeringen i kommande infrastrukturplanering och i regleringsbrevet till Trafikverket inskärpa att fyrstegsprincipens två första steg ska prioriteras; att lösa transportutmaningar utan att lägga ny asfalt. Riksdagen bör överväga om det är rimligt att bilpooler har fyra gånger högre moms än taxi och limousineservice, 25 procent gentemot 6 procent, och bör begära en juridisk definition av bilpooler så att de kan gynnas skattemässigt om man skulle vilja det. Statliga myndigheter bör följa Arbetsförmedlingens goda exempel och låta tjänstebilarna användas av allmänheten kvällar och helger, när de annars skulle stått och tickat pengar.

Utan en tydlig förändring fortsätter bilpoolsutvecklingen ungefär som de senaste åren, dock med en viss avmattning då bilpooler så småningom har etablerats på de flesta ställen där underlaget är tillräckligt. År 2030 kan vi då ha runt 400 000 bilpoolsmedlemmar och knappt 20 000 poolbilar. Det är positivt, men ärligt talat ett ganska måttligt bidrag till att samma år nå en fossiloberoende fordonsflotta med 70 procent minskad klimatpåverkan.

Med en rejäl bilpoolsfokusering, enligt det som skissas på här och presenteras utförligt i december, kan det bli självklart för stadsbor med körkort att vara med i en bilpool, och vi kan nå kring fem miljoner bilpoolsanvändare som delar på en kvarts miljon fordon. Då blir också bilpoolen ett viktigt instrument i att nå transportsektorns klimatmål, samtidigt som allt fler får bilpoolens tillgång till bil utan att nödvändigtvis äga bil. För visst kan bilpoolen förbättras ytterligare – det sker när marknaden växer, och det avgörs politiskt.

Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet

____________

Läs fler debatter på Aktuell Hållbarhet.

Ämnen i artikeln:

ForesMattias Goldmann

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.