Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Biltåg på väg att bli verklighet

Publicerad: 24 Januari 2011, 11:36

Ett tåg av automatiskt styrda bilar på motorvägen kan spara energi och bli säkrare än individuell körning. Automatiskt styrda bilar har varit en dröm i många år och nu ser Volvo ut att förvekliga det.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

När människan ska köra på motorvägen gör man som man ska, håller avstånd, saktar in vid olika faror, medan vissa försöker ta hela vägen för si själv, och göra vilda omkörningar. Vissa somnar dessutom vid ratten och orsakar horribla olyckor. Om det EU-finansierade projektet SARTRE (Safe Road Trains for the Environment) går som det ska kan vi snart ha biltåg på våra vägar, eller långa kolonner av fordon (Vehicle Platooning eller Road Trains) som styrs automatiskt på order av en ledarbil. Det är sju företag i Europa som amarbetar kring den nya tekniken, där Volvo står för fordonen.

Ligger den bakomvarande otäckt nära? Inte alls, när datorerna styr.

Fordonen begär att få komma in i kolonnen vid något tillfälle, till exempel när halvsju-kolonnen passerar motorvägspåfarten från det lilla samhället. Bilen accelererar och styr själv och lägger sig i slutet av kolonnen. Bilen kryper upp så nära framförvarande bil som systemet tillåter och blir kvar där, vilket är betydligt närmare än vad en människa skulle våga. Bromsar ledarbilen så bromsar hela kolonnen och tar ledarbilen in på en avfart följer hela kolonnen med. När som helst kan en förare dessutom begära att få utgå ur kolonnen och då görs ett större avstånd till framförvarande bil så att avvikaren kan ta sig ut på ett säkert sätt. Vid resans slut får alla förare en varning varefter kolonnen separeras till enskilda bilar igen.

Att köra på detta sätt sparar energi, eftersom kolonnen kommer att köras på effektivast möjliga sätt och de samlade bilarna utgör ett mindre luftmotstånd än om de skulle ha framförts separat. Naturligtvis ska ledarbilen framföras av en specialutbildad expertförare som inte tar några risker och kan vägen bra, vilket minskar risken för olyckor. Utan att öka risken för olyckor kan detta biltåg köras fortare än vad en människa normalt skulle göra. Till yttermera visso kommer ett sådant biltåg att bli kortare än om lika många bilar skulle ha körts separat, vilket sparar plats på motorvägen och teoretiskt alltså ökar vägens kapacitet.

Systemet kan dessutom genomföras utan att någon extra teknik eller infrastruktur behöver byggas in i vägen. Det enda man behöver göra är att bygga in extra teknik i de fordon som önskar delta i kolonner. Andra bilar berörs inte.

För den enskilde innebär detta väldiga fördelar. Man kan arbeta i bilen på vägen till jobbet, läsa en tidnig, äta frukost, prata i telefon eller eventuellt sova, samtidigt som det sparar bränsle och ökar säkerheten. Den mänskliga faktorn anses vara orsaken till 80% av motorvägsolyckorna och den elimineras helt med denna teknik. Med någon form av dataförbindelse mellan bilarna skulle man dessutom kunna hålla en konferens under färden, visa bilder för varandra och liknande.

Volvo först med att visa tekniken

Det är uppenbarligen bara inte en önskedröm, utan Volvo har nu genomfört de första proverna och det hela synes fungera som avsett. Nyligen provkörde Volvo systemet på en provbana utanför Göteborg. Det är första gången de EU-finansierade utvecklingsteamen i SARTRE har provat sina system tillsammans utanför simulatorerna.

"Vi är mycket glada över att se att de olika systemen fungerar så bra tillsammans redan första gången, säger Erik Coelingh, teknikspecialist på Volvo Personvagnar. "Systemen kommer trots allt från sju SARTRE-medlemmar i fyra länder. och vintervädret satte extra press på kameror och kommunikationsutrustning."

"Detta är en viktig milstolpe i detta viktiga, europeiska forskningsprogram”, säger Tom Robinson på Ricardo UK Ltd, samordnare i SARTRE-projektet. ”Biltåg erbjuder möjligheter till förbättrad trafiksäkerhet, bättre utnyttjande av vägutrymmet, förbättrad förarkomfort under långa resor och minskad bränsleförbrukning och därmed CO2-utsläpp. Den kombinerade kompetensen hos deltagarföretagen betyder att SARTRE gör påtagliga framsteg mot förverkligandet av säker och effektiv biltågsteknik".

Biltåg kan bli ett säkert och energieffektivt sätt att resa, som dessutom förbättrar trafikflödet och ökar vägens kapacitet.

Projektet tar upp de tre viktigaste transportfrågorna: miljö, säkerhet och trafikstockningar, samtidigt som man stimulerar förare att acceptera systemet genom möjligheten till ökad förarkomfort. Målen för SARTRE kan sammanfattas som:

1. Att definiera en uppsättning godtagbara strategier för kolonnkörning som gör det möjligt för biltåg att fungera på allmän väg utan ändringar i väg- och väginfrastruktur.
2. Att förbättra, utveckla och integrera teknik för en prototyp av systemet så att fastställda strategier kan utvärderas under verkliga förhållanden.
3. Att visa hur användningen av kolonner kan leda till förbättringar inom miljö, säkerhet och trafikstockningar.
4. Att visa på en ny affärsmodell för kolonnkörning som kan ge fördelar både för kolonnledaren och de ingående fordonen (abonnenterna).

Om det lyckas, kan fördelarna med SARTRE bli betydande. Den beräknade bränslebesparingen för snabb motorvägskörning av fordonståg är omkring 20 procent, beroende på fordonens avstånd och geometri.

Men människan då?

Oavsett hur duktig kolonnledaren är, kan han bli distraherad. Därför tänker Volvo återanvända ett annat system man har, kallat HABIT, som består av en kamera i instrumentpanelen som följer förarens ansikte och ser om han ägnar sig åt annat än trafiken. Systemet har infraröd belysning för att fungera även på natten och i varierande belysning.

Volvo försöker fundera ut de praktiska aspekterna av biltåg, för att inte skapa fler problem än man löser. Det uppenbaraste är kanske vad som kan hända om ledarbilen råkar ut för en olycka, och bromsar och någon av de övriga bilarna har sämre bromsförmåga. Dessutom har ett spanskt forskningsteam, som ägnat sig åt att ta reda på hur människan reagerar på kolonnkörning, kommit fram till att vi reagerar helt annorlunda än man skulle förvänta sig. Vissa blir rädda av att ligga så nära en framförvarande i 90 km/t och litar inte alls på systemet medan andra överlämnar sig helt åt tekniken. Det är uppenbart att den mänsklige bilföraren står inför ett systemskifte och kan bli tvungen att lära om ett invant beteende: att skydda sitt eget liv.

Kunde detta genomföras skulle bränsleåtgången i samfärdseln kunna minskas betydligt och säkerheten ökas. Men Volvo tror inte att det kommer att hända ännu på ett tag, utan anger tio år som en trolig projekttid. Bortsett från att det naturligtvis är absolut förbjudet. Lagändringar måste till i deltagarländerna för att biltåg, där föraren inte alls följer vägtrafikförordningen utan ägnar sig åt annat, ska bli tillåtna.

Läs mer och titta på film

Volvo demonstrerar SARTRE praktiskt: www.youtube.com/watch?v=45IRE8W_3L8&NR=1
Volvo diskuterar utvecklingen: www.youtube.com/watch?v=OcGFPnWYErk
Volvos animering: https://www.media.volvocars.com/global/enhanced/en-gb/Media/Preview.aspx?mediaid=30960
Volvotekniker berättar om de tekniska utmaningarna: https://www.media.volvocars.com/global/enhanced/en-gb/Media/Preview.aspx?mediaid=35738

BBCs artikel om detta: www.bbc.co.uk/news/technology-12215915

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.