Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Biltest: Sverigepremiär för den eldrivna Golfen

Publicerad: 6 juli 2011, 17:43

I Almedalen är det premiärvisning av den eldrivna Golf Blue-e-motion. Miljöaktuellt har provkört.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2011

Till det yttre ser Golf Blue-e-motion ut som vilken Golf som helst. Det är först när jag vrider om startnyckeln som det blir uppenbart att det är en elbil. Bilen är ljudlös trots att motorn är igång, och jag är tvungen att dubbelkolla med den tyske Volkswagen-representanten i passagerarsätet om bilen verkligen är på innan vi åker iväg.

Vid körning hörs motorljudet inne i bilen, vilket förstärker känslan av att köra vilken standardbil som helst. Däremot är det uppenbar att bilen inte låter så mycket för omgivningen. Under vår färd genom Visbys trånga gränder, som kryllar av flanörer, märker folk helt enkelt inte att man kommer åkande. Många blir stående mitt i gatan trots att man bilen är någon meter i från dem, och de blir förvånade när de inser att en bil har kört upp alldeles intill dem.

El-Golfen är väldigt tyst för omgivning. Folk hör inte bilen, trots att man kommer nära.

Köregenskaperna skiljer sig inte från konventionella bilar, förutom när det gäller den begränsade topphastigheten på 135 km/h och det enastående vridmomentet, som gör att med den här Golfen vid start från stillastående kan dra ifrån vilken Porsche som helst. De första tio metrarna. Sedan har den inte en chans. Vid vanlig tätorts- och landsvägskörning är körningen lika unik som bilens utseende.

Golf Blue-e-motion har fyra olika körlägen, från D, då bilen flyter fram lätt, med mycket lågt motstånd, till D3 eller B (för broms) då bilen använder maximal rörelseenergi, som återvinns och laddar batteriet.
Bilen har upp till 15 mils räckvidd, beroende på hur man kör och använder el till annat som till exempel air con och vindrutetorkare, och det tar runt åtta timmar att ladda bilen från ett vanligt uttag.

På skärmen kan man se om bilen drar batterikapacitet, eller om rörelseenergin skickas el tillbaka till batteriet.

Blir du sugen på en el-Golf? Det dröjer dock innan den kommer att finnas på marknaden. Samtidigt som flera biltillverkare har kommit, eller snart kommer, med nya elbilsmodeller så har man på Volkswagen valt att skynda sakta med Golf Blue-e-motion. Under 2011 och 2012 kommer det att finnas en testflotta i Tyskland och först 2013 kommer bilen att finnas till försäljning i Sverige.

Det finns heller ingen anleding för Volkswagen att skynda på. För att elbilarna ska nå ut till en bredare massa så krävs politiska beslut om ekonomiska morötter som gör konsumentpriset mer åtråvärt (Golf Blue-e-motion är inte prisatt, men de flesta elbilarna ligger runt 350 000 kronor). Men kanske ännu mer avgörande är en infrastruktur som gör det möjligt att enkelt och smidigt att ladda, för ingen vill bli stående med tomt batteri långt från nämraste eluttag.

magnus.norrman@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Almedalen 2011

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.