Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Biogas – ett utrotningshotat energislag? – del 3

Publicerad: 13 oktober 2015, 17:14


Biogassäljaren Mattias Paijkull på Göteborg energi kan bekräfta att den importerade biogasen skapat ett överskott på marknaden. Framför allt i västra och södra Sverige pressas priserna på grund av närheten till gasnätet.

– Den importerade biogasen tränger undan den svenska. Enligt min uppfattning skulle utbud och efterfrågan vara ganska balanserad utan den här biogasimporten, säger han.

Även Weine Wiqvist på Avfall Sverige verkar ha samma uppfattning:

– Jo, dubbelt stöd, dels i produktionsled och dels i konsumtionsled får obehagliga effekter. Svensk biogasproduktion har ett sämre konkurrensläge än utländskt producerad biogas.

Varför har inte er organisation lyft upp frågan till diskussion?

– Jag pratar ju om det nu eftersom du ringer och frågar. Men det är en rätt knepig fråga, eftersom det inte är olagligt, bara ett olyckligt utslag av olika styrmedel, svarar han.

– Om Sverige också haft produktionsstöd istället för konsumtionsstöd hade det utländska stödet blivit neutraliserat och det kanske är så vi måste göra om vi inte får fortsatt skattebefrielse, tillägger Weine Wiqvist.

I Skåne har två biogasprojekt redan avbrutits på grund av de låga biogaspriserna.

Sydskånes avfallsaktiebolag påbörjade en upphandling men blåste till reträtt när anbuden kommit in. Bolagets presskontakt hänvisar till kostnaden för att flytta en våganläggning. Fast lönsamheten hos en investering är ju direkt kopplad till biogaspriset. Nu inväntar bolaget tydligare regler och bättre långsiktiga förutsättningar. Ord som nämns är en nationell biogasstrategi och produktionsstöd.

Kommunägda Kraftringen kom inte lika långt i sitt projekt. De tänkte bygga en anläggning för rötning av majsensilage. Nu är projektet lagt på is. En av orsakerna är att anläggningen skulle ha svårt att konkurrera mot importerad biogas. Pikant i sammanhanget är att biogasimportören Modity ägs av just Kraftringen, och Öresundskraft.

Dessutom spår Kraftringen en vikande efterfrågan på biogas som drivmedel. För några år sedan var biogasbussar en självklarhet. Det är de inte längre. Nu kommer el- och hybridbussar på stark frammarsch.

– Vi ser en vikande marknad då fordonsflottor går mot bränsleneutrala upphandlingar och trender visar ett uppsving för elbaserad transport, skriver Melinda Frigyesi Almström, presstalesperson för Kraftringen, i ett mejl till Miljöaktuellt.

Fordonsflottan står idag för en stor del av efterfrågan på biogas. Ungefär 57 procent uppgraderas och används som drivmedel. Kanske är det inte så konstigt att både branschen och regeringen blivit så fixerad kring skattebefrielsen.

Lobbyorganisationen Svebio har länge varit misstänksamma mot biogas som drivmedel.

– Vi tycker i och för sig att det är trevligt att biogas används som drivmedel, fast vi har räknat på det här och har svårt att se hur ekonomin ska gå ihop annat än för lokala flottor som sopbilar eller taxi. I övrigt verkar andra biodrivmedel vara mer konkurrenskraftiga, säger Gustav Melin, vd på Svebio.

Eftersom gasen är svårlagrad över längre tidsperioder bör den användas relativt omgående. Fordonsflottan är visserligen ett lämpligt användningsområde, men Svebio gör bedömningen att biogas har bättre konkurrensförmåga vid värme- och elproduktion. Trots att avfallsförbränningsanläggningar till och med får betalt för sitt bränsle.

– Man slipper uppgradera gasen och kan förbränna rågasen. Lönsamheten blir god om energin kan användas i den egna verksamheten. Att fasa ut gasol i industrin är förmodligen ett annat smart användningsområde. Så länge en stor del av biogasen används som drivmedel, oljepriserna är låga och importgasen får stöd, kommer branschen att vara fortsatt pressad, säger Gustav Melin.

Klicka här för att fortsätta läsa reportaget.

Jesper Gunnarsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.