Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Bolagets hållbarhet får ris och ros

Publicerad: 21 September 2015, 06:28

Systembolaget gör framsteg på hållbarhetsfronten, men ”ambitionsnivån kan höjas väsentligt”.


Ämnen i artikeln:

LeverantörskedjaLönerArbetsvillkor

Det här slår Swedwatch fast i uppföljningsrapporten ”Ömsom vin ömsom vatten”, som lanseras i dag tillsammans med Latinamerikagrupperna och Afrikagrupperna. Systembolaget har både ett ansvar och en möjlighet att påverka miljö- och arbetsvillkoren för utsatta lantarbetare i vinländer som Chile, Sydafrika och Argentina, där vinarbetarna sliter hårt för svältlöner, inte kan organisera sig fackligt och har en otrygg bostadssituation.
Deras svåra livsvillkor och arbetsförhållanden är ingen nyhet utan framkom redan i en rapport som Swedwatch släppte 2013.

– I dag saknas en tydlig styrning för att säkerställa en hållbar leverantörskedja. Systembolaget måste sätta relevanta strategiska hållbarhetsmål när det gäller miljö och sociala aspekter, säger Annelie Andersson, ordförande för Latinamerikagrupperna.

Några positiva punkter i rapporten är att Systembolaget blivit bättre på i sina revisioner att fokusera på vinproducenter med de potentiellt största problemen. Där till har en lag om förbud mot fackliga rättigheter i Chile justerats, dock anser Swedwatch att det finns mer att göra där.

En rekommendation i rapporten är att Systembolaget styrelse och ägaren, svenska staten, sätter press på tydligare hållbarhetsmål i leverantörskedjan. De svenska importörerna är visserligen mer aktiva i dag men fortfarande är det stora skillnader i ambitionsnivån, framgår det. ”Systembolaget behöver undersöka hur producenter och importörer som arbetar långsiktigt och seriöst med hållbarhetsfrågor ska kunna premieras”.

Ladda ner rapporten här.

Ola Söderlund

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.