Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Börsföretag tiger om skatteplanering

Publicerad: 13 Februari 2015, 10:17

Svenska börsföretag ser inte skatter utomlands som en ansvarsfråga i csr-arbetet och är urusla på att redovisa på sina webbplatser om bolaget aktivt tar avstånd från aggressiv skatteplanering.


Den här  artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 13 februari.

Det konstaterar kommunikationsrådgivaren Hallvarsson & Halvarsson Group och hänvisar till den globala webbrankningslistan Webranking by Comprend som djupgående analyserar digital företagskommunikation hos världens största börsföretag.

Enligt listan informerar bara tre av 100 svenska börsföretag hur mycket skatt de betalar för sin verksamhet på olika marknader. Ett par undantag som lyfts fram är Nordea och Teliasonera som båda tydligt offentliggör på sina respektive webbplatser hur mycket skatt de betalar utomlands.

Materialet visar sammantaget att svenska företag kommit på efterkälken när det gäller kommunikation kring skatter ur ett internationellt perspektiv. I motsats till hur opinionens vindar blåser efter flera uppmärksammade skatteaffärer under vintern anser endast en försvinnande liten andel, sju av 100 börsnoterade företag, att skattehantering och skatteplanering är en ansvarsfråga inom ramen för bolagets csr-arbete (corporate social responsibility).

– Vi är ute efter ökad transparens, den här informationen måste bli mer tillgänglig på företagens webb, folk ska inte behöva gå till årsredovisningen för att få information, säger Helena Wennergren, kundansvarig på Comprend i Hallvarsson & Halvarsson Group och ansvarig för webbundersökningen, till Miljöaktuellt.

Finansmarknaden förväntar sig att bolagen redogör på sin företagswebbplats hur planen ser ut för att motarbeta skatteplanering och kapitalflykt. Två tredjedelar av finansmarknaderna (64 procent) som tillfrågats i undersökningen inför årets webbrankning anser att skattehanteringen är en ansvarsfråga som bör redovisas på bolagens hemsida.

– Skatt har de senaste åren blivit en allt viktigare förtroendefråga i Sverige, inte minst i takt med att finansmarknaden fått upp ögonen för skatt ur ett riskperspektiv. Ökade krav på öppenhet kring skatt hos bolagen är en fråga som drivits på från politiskt håll de senaste åren inom exempelvis EU och från ideellt håll som en rättvisefråga. Nu breddas alltså kravställningen till att beröra samtliga branscher och att företag tar ett helhetsgrepp kring frågan, som en del av det övergripande csr-arbetet, säger Karin Arrenfeldt, csr-konsult på Hallvarsson & Halvarsson i en kommentar kring rapporten.

– Vi tycker att man måste prata om den här frågan, och som bolag har du mycket att tjäna på det eftersom kraven på information ökar, säger Karin Arrenfeldt till Miljöaktuellt.

Ola Söderlund

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.