Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Bort med fördomar och in med positiv image

Publicerad: 27 oktober 2003, 10:45

Miljöbilar börjar bli ett verkligt alternativ. Tekniken är mogen och antalet tankställen ökar. För att undanröja tvivel ges nu alla företag i Stockholm möjlighet att provköra en miljöbil helt gratis under en vecka.


Att miljöbilar, dit bilar som går på bland annat el, etanol och biogas räknas, fortfarande har en negativ klang har att göra med att man kopplar ihop dem med de första trevande försöken ett tiotal år tillbaka. Men det är redan historia. Det gäller nu istället att få företag och anställda att inse att utvecklingen har gått framåt – och det rejält. Det framkom vid ett seminarium i slutet av förra veckan om miljöbilar som tjänstebilar arrangerat av projektet Miljöbilar i Stockholm, där Stockholm stad står bakom.

– Det ligger mycket fördomar i miljöbilar. Vi vill nu visa att den nya generationen miljöbilar fungerar som vilka bilar som helst förutom att de är bättre för miljön, sade Björn Hugosson, projektledare för Miljöbilar i Stockholm.

För att få bort dessa fördomar erbjuder Miljöbilar i Stockholm alla företag i staden att testa de senaste modellerna av miljöbilar i upp till en vecka. Hittills har 100 företag nappat på förslaget.

Flera lockbeten ges
Incitamenten för att få företagen att skaffa miljöbilar är många. Bland annat inköpsbidrag på 30 procent av merkostnaden, befrielse från trängselavgifter när de 2005 införs i Stockholm och parkeringsrabatt.

Förutom de här konkreta ekonomiska fördelarna menade Björn Hugosson att miljöbilar ger det enskilda företaget en bättre värdeprofil och konkurrensfördelar.

– Det är kraftfulla åtgärder som kompletteras med mycket information. Vi ställer upp så länge tills marknaden får fart, sade Björn Hugosson.

Och det räknade han med är när fyra till fem procent av den totala bilförsäljningen i Stockholms län utgörs av miljöbilar. Förra året uppgick den totala nyförsäljningen av miljöbilar till cirka 800, en andel på en procent.

Ett företag som har fått framgång just för sin miljöbilar är Taxi Kurir i Linköping, som startade upp från grunden runt 1997.

– Vi tyckte att det var fattigt att bara kunna lova att bilen skulle komma. Något nytt behövdes, sade Rune Clason, före detta vd på Taxi Kurir i Linköping.

Därför såg man att miljöbilar kunde tillföra ett mervärde till företaget genom att det samtidigt gav dem en miljöprofil. Det skulle visa sig bli till en stor konkurrensfördel. Runt hälften av bilarna är miljöbilar som drivs med den lokalt producerade biogasen. Att boka ”miljötaxi” är intressant särskilt för företag som själva hade en uttalad miljöprofil. Under tre års tid växte vagnparken fyra gånger, medan de andra taxibolagen i staden minskade med hälften.

Vd som förebild
Rengöringsmedelsföretaget Diskteknik är ett annat bolag som i stor utsträckning använder sig av miljöbilar för såväl persontransporter som varutransporter. Under 2002 uppgick andelen biobränsle av de totala bränsleinköpen till 36 procent. I de tunga fordonen använder man RME (rapsoljemetylester), men håller på att gå över till biogas. Och i tjänstebilarna är det etanol som gäller.

– Att använda miljöbilar ger oss bra innehåll i företaget gentemot kunden. Självförtroendet hos de anställda har också ökat, sade Henrik Barkström, vd på Diskteknik.

Inom företaget har man infört en tävling för att uppmuntra de anställda att använda miljöbil. Det ligger prestige i att tanka så mycket som möjligt med miljöbränsle – att vara bäst är att vara hundraprocentig. Henrik Barkström menade också att det är viktigt att vd föregår med gott exempel.

– Vi har en tjänstebilspolicy utan kryphål.

Mervärdet väger upp extra kostnad
Lars Peterson, rådgivare på tjänstebilskonsulten Ynnor, menade att företagen inte är speciellt intresserade av att satsa på miljötjänstebilar. Och många hänger kvar i förlegade föreställningar.

– Det du har på garageplan, det måste accepteras av grannen. Det är fortfarande ett facto, sade Lars Peterson.

Om man däremot ser på den ekonomiska delen är miljöbilar som förmånsbilar fördelaktiga ur alla lägen, jämfört med att äga den privat för föraren. Däremot är inköpet ganska negativt för företaget, miljöbilarna kostar ofta mer. Det beror på att tekniken är ny och att de vanligtvis görs i små serier.

Han uppmanade företagen att det är mycket viktigt att förändra sin bilpolicy, så att den tar omhand om miljöbilsalternativet. Det gäller också att inse att även om miljöbilen kostar mer i inköp, kan de extra kronorna vägas upp av annat.

– Värdera mervärdet du får av en miljöbil. Det ger en miljövinst, ger ditt företag en profil och en leveransfördel vid upphandlingar, sade Lars Peterson.

För mer information om projektet gå till Miljöbilar i Stockholms hemsida.

Mikael Nyberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.