Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

BP:s reklamfilmer som får amerikanerna att rasa

Publicerad: 10 Januari 2012, 09:16

”Otroligt dålig timing” och ”ren propaganda”. Det är några av reaktionerna på BP:s nya reklamfilmer som vill berätta för amerikanerna att allt nu är bra med den mexikanska golfen och att oljekatastrofen är ett minne blott.


Ämnen i artikeln:

OljekatastrofenGreenwash

Bara 20 månader efter det enorma oljeutsläppet i den mexikanska golfen – och samtdigt som amerikanernas har blickarna vända mot New Orleans som arrangerar den stora collegefotboll-finalen –  väljer BP att lansera en omfattande reklamfilmskampanj. Budskapet är kort och gott att golfregionen nu är helt återställd från oljekatastrofen – stränderna är rena och öppna, mangroveträsken och djurlivet frodas och turistnäringen gör sina bästa säsonger någonsin.

Trots att filmerna syftar på att återställa regionens ansende är många av de amerikaner som bor i området väldigt missnöjda med BP:s filmer. I amerikansk media avfärdar amerikaner filmerna som propaganda eller rena lögner
– De pratar om att alla områden och stränder är öppna, men det är inte sant. Det är rena lögnar, säger till exempel räkfiskaren A.C. Cooper från Louisiana till AP och listar en lång rad stränder och fiskeställen som fortfarande är stängda på grund av oljeföroreningar.

Och även om filmerna inte innehåller rena faktafel menar många amerikaner att tonen i filmerna är väldigt triumferande – vilket provocerar.
– Jag tycker att BP borde vara lite mer ursäktande och lite mindre triumferande, säger oceanografen George Crozier till AP.

Se några av BP:s reklamfilmer här:

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

OljekatastrofenGreenwash

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.