tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Bra billjud inget banalt beräkningsjobb

Publicerad: 21 januari 2009, 04:54

Att få det att låta mycket i en bil är lätt, men att få bra ljudkvalitet kräver avancerade algoritmer.


Det finns folk som tror att det räcker med att ösa på med många watt i bilen så blir det bra, men Hifi-ljud är svårt att uppnå. En bilkupé är en komplicerad ljudmiljö. Där finns olika lutande ytor som reflekterar eller dämpar i olika frekvensband. Frekvensgången påverkas också av antalet passagerare och vad de har på sig osv. Dessutom har man omgivningens buller att ta hänsyn till. Givetvis skiljer sig dämpningen mellan olika bilmodeller. Det finns ingen typisk akustisk modell att ta till. Bas- och diskantreglage duger inte för den som vill ha riktigt bra ljud i bilen.

Frekvensgången i en bil är tämligen medioker på grund av alla reflexer. Den måste kompenseras.

Fujitsu Ten har forskat på fordonsakustik under många år, och resultatet kan vi nu se i form av en metod som, som vanligt i Hifi-branschen fått ett knepigt namn: Acoustical Space Control Technology eller ASCT. Analog Devices flyttalsprocessor ADSP-21364 SHARC har spelat en avgörande roll vid tillkomsten av den nya metoden. För att Fujitsu Ten skulle kunna förverkliga sin mest avancerade teknik för billjud behövdes två processorer.

Många högtalare tycks vara lösningen

Högtalarna kan också ha sina begräsningar. Billiga, platta högtalare som till exempel ska få plats i en dörr får ingen vidare frekvensgång. Det kompenserar ASCT också för, liksom ljudfel som uppstår på grund av konstig högtalarplacering.

Rätt högtalarplacering

Fujitsu har utvecklat metoden i samarbete med biltillverkaren Toyota, som bland annat angriper problemet i sin CROWN-serie för premiumbilar med mängder av högtalare.

Analog Devices SHARC-DSP

Analog Devices SHARC-serie består av flyttalsprocessorer för digital signalbehandling som ger oöverträffad prestanda vid användning i en mängd olika applikationer, exempelvis industri, vetenskap, medicin och ljud. Hemligheten ligger i processorseriens innovativa arkitektur och goda prestanda. SHARC-arkitekturen anses av ljudbranschen vara den bästa plattformen på marknaden för signalbehandlande ljudutrustningar, från professionella inspelningsstudior till konserthus, hemmasystem och bilar. En bidragande orsak till SHARC-processorns popularitet är det stora modellurvalet och funktioner såsom stort kretsintegrerat minne, god I/O-hastighet och kapslingar för alla typer av systemkrav.

SHARC är i princip en mycket kraftig flyttalsprocessor med inbyggt RAM och mängder av I/O-portar, helt inriktad på digital ljudbehandling.

> 333 MHz-processor som lämnar 2 GFOLPS me stöd för 32- och 40-bitars flyttal och 32-bitars fasttal.
> Processorn är av typen Single-instruction, multiple-data (SIMD)
> 3 Mbit inbyggt SRAM
> 23 DMA-kanaler
> 8-kanalig asynkron sample-rate-konverterare
> 6 serieportar lämpliga för I2S-bussen
> 16 pulsbreddsmodulerade utkanaler
> 3 timers
> PLL som kan multiplicera frekvenser mellan 1 och 32 gånger

Bilden nedan visar alla de mängder högtalare som Toyota har valt att bygga in för att få konsertsalsliknande ljud i sina bilar. Är det inte att ta i?

Jörgen Städje

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev